Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

mandag 24. oktober 2011

Norsk aksje på stjerneliste


I dag kan vi lese hos E24 at en norsk aksje står på Morgan Stanley’s stjerneliste.

Jeg får mange spørsmål fra tid til annen om hvordan jeg finner aksjene å investere i. Slike artikler er en av måtene jeg finner aksjer på.

E24 lister opp at andre stjerne-aksjer som anbefales av Morgan Stanley inkluderer blant annet Experian, Imperial Tobacco, InterContinental Hotels, Lenzing, Rio Tinto, Rolls-Royce, Ryanair, SAP og Siemens. Derfor vil jeg raskt gå igjennom disse.

Jeg kan allerede utelukke Ryanair og Siemens på bakgrunn av at jeg ikke liker Ryanair eller flybransjen generelt og ønsker ikke større eksponering mot elektronikk i porteføljen. Etter en kort gjennomgang på noen minutter ser jeg at InterConinental Hotels betaler for lavt utbytte til at denne vil bli vurdert videre. Lenzing ser ut til å ha for lite fokus på utbytte til at jeg ønsker å bruke mer tid på denne. SAP betaler også for lite utbytte til at jeg ønsker å bruke mer tid på denne.

De gjenværende selskapene er Experian, Imperial Tobacco, Rio Tinto og Rolls-Royce.

Rio Tinto betaler utbytte på kun 2,10% men det ser ut til at de har muligheten til å øke dette drastisk, derfor vil jeg se nærmere på Rio Tinto. Experian og Imperial Tobacco er av interesse, begge betaler utbytter. Rolls-Royce betaler i teorien ikke cash utbytte, men de betaler ut C-aksjer i eget selskap, men det ser ut som vi også kan få valget mellom cash eller normale aksjer. Jeg vil i løpet av uken gå igjennom flere av disse for å se om jeg anser noen av disse som porteføljematerial.


"A journey of a thousand miles begins with a single step."
 Sun Tzu



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar