Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

fredag 16. mars 2012

Min verdiinvesterings-strategi

I den senere tid har jeg så smått begynt å teste ut verdiinvestering med en liten vri. Min første investering her er Sevan Drilling (Se min analyse her). Bakgrunnen for kjøpet var kort fortalt at selskapet så kraftig underpriset ut, og jeg tror SEVDR vil bli kjøpt opp i løpet av 2012 til en langt høyere kurs enn min kjøpskurs.

I mitt forrige innlegg skrev jeg at jeg prøver å ha tre sitater i bakhode når jeg handler utbytteaksjer. Det samme gjelder også når jeg handler verdiaksjer som SEVDR. Om ikke SEVDR vil bli kjøpt opp var selskapet fortsatt kraftig underpriset på kjøpstidspunktet mener jeg. Selskapet har også en veldig lys fremtid foran seg med Seadrill som største eier og to rigger på lønnsomme kontrakter. Slik at om jeg ble tvunget til å sitte med SEVDR i 10 år ville nok avkastningen likevel kunne bli veldig god. Hadde jeg hatt kapitalen og fått sjansen ville jeg også uten tvil kjøpt hele SEVDR på samme kurs som på kjøpstidspunktet.

Etter blant annet inspirasjon fra en av leserne så har jeg valgt å “øremerke” en liten andel av kapitalen til verdiinvesteringer. Dette kan godt være selskaper som nødvendigvis ikke betaler utbytte, men som ser ut til å være unaturlig attraktivt priset. Akkurat hvor stor andel av kapitalen som vil gå med til dette har jeg ikke bestemt meg for. Men det vil trolig bli under 5% til å begynne med, og kun når jeg finner et selskap som oppfyller kriteriene mine. 
Jeg nevnte også tidligere at dette er verdiinvestering med en vri. Med det mener jeg at det ikke er nok at jeg anser selskapet som kraftig underpriset og ser en mulighet for salg når selskapet er fair priset. Jeg må også se en potensiell langsiktig mulighet i selskapet. Slik som ved SEVDR hvor det er en mulighet for at selskapet utvikler seg til å bli et utbytteselskap i løpet av noen år. Om jeg har interesse av selskapet både på kort og lang sikt, tror jeg at jeg vil være mer komfortabel med å ha selskapet i porteføljen, enn om jeg kun sitter med selskapet for å oppnå en kortsiktig gevinst. 

Verdiinvestering er også noe som passer godt til min utbytteinvestering, da samme typer analyser og bakgrunnsarbeid brukes til begge strategiene.

Hvis det likevel viser seg at verdiinvesteringen går på bekostning av utbytteinvesteringen vil jeg gi det opp og kun fokusere på utbytteinvesteringen igjen.

Do not repeat the tactics which have gained you one victory, but let your methods be regulated by the infinite variety of circumstances 
Sun Tzu


9 kommentarer:

  1. Refererte til deg på www.aksjespekulanten.no akkurat nå ;) Ha en god helg.

    SvarSlett
  2. Ser det :)

    Takk, en god helg til deg også :)

    SvarSlett
  3. Enellerannenfyr19 mars, 2012

    Hei, om du er ute etter spennende verdiinvestering så ta en titt på ITCL, om du får rappa noen aksjer i selskapet kan du sitte på ett selskap som har oppnådd 17,2% økning i bokførte verdier og handles godt under book.

    Hvis du får tak i dem da...

    SvarSlett
  4. Enellerannenfyr19 mars, 2012

    Mente 17,2% i året, siden 1998!

    SvarSlett
  5. Hei

    Ja jeg har sett på ITCL flere ganger. Mange muligheter her, spesielt med tanke på at selskapet er ekstremt lavt priset i forhold til verdier. Men til gjengjeld som du sier så er det veldig lite volum i denne, både i Norge og USA, trolig mye på grunn av at FRO og JF sitter med over 80% av aksjene. Jeg liker heller ikke kontraktene på skipene som ikke er i spot. Jeg har flere ganger kommet frem til at ITCL ikke helt passer for meg. Men det er absolutt et spennende case og oppsiden her kan være på noen 100% fra dagens kurs, tror jeg.

    SvarSlett
  6. Enellerannenfyr20 mars, 2012

    Hei,

    Har prøvd å lest litt i SEC filings og rapportene men er ikke sikker på hva Windsor egentlig holder på med. Merkelig å ikke ha 100% oversikt over ett JF firma.

    FRO sitter på 82% og JF over 7%, så er vel over 90. Mener å ha lest at bare 6% av papirene er likvide, om det i det hele tatt er det en gang.

    Hva er det du ikke liker med kontraktene som ikke er på spot? Hvilket holding selskap er det snakk om?

    Har fått ett godt øye for firmaet og lurer på om JF har noe på lur med ITCL i den kommende konsoliderings bølgen. FRNT har jo ikke nok cash så regner med emisjoner/fusjoner eller assets swaps av noen slag. uansett så trenger dem penger eller en partner, og jeg sliter med å finne ut helt konkret hva han har tenkt.

    I likhet med deg anser jeg FRNT som en billig ingangs billett i FRO, men kan ITCL være en inngangsbillett av noe slag?

    Hvor faller VLCCF inn i alt dette? Firmaet har ett til de grader fordelaktig balanse ark, og har lenge sagt dem vil utnytte markedet. Betyr dette ytterligere videresendte assets fra GOGL? (som nylig solgte sine papirer i VLCCF) Eller kan det bety noe mer?

    Må si at VLCCF, FRNT og ITCL har fanget min interesse, ting er i ferd med å skje og kjenner jeg shipping (og Fredriksen) rett så skjer det med ett pang.

    Det blir noen spennende 24 måneder...

    SvarSlett
  7. Hva som vil skje med ITCL har jeg egentlig ingen formening om. Slik jeg ser det burde det skjedd noe med ITCL for 10 år siden. Forstår ikke hvofor JF og FRO fortsatt sitter og holder på en så stor andel av selskapet uten å bare kjøpe det helt opp eller selge seg ned for å skape noe mer likviditet i aksjen, slik at ITCL kan bli en inngang i FRO om FRO kjøper opp resten av ITCL aksjene. Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom ITCL og FRNT, men en vet selvfølgelig aldri hva som kan skje.

    Nå har ikke jeg lest Q4 rapporten for ITCL for jeg har som sakt ingen investeringsinteresse av selskapet.

    Men sist jeg sjekket selskapet var to skip i spot. Disse to skipene alene tapte da mer enn alle de andre skipene til sammen klarer å tjene inn på sine kontrakter. Nå er ratene i spot noe høyere slik at mulig de går i break even eller tjener litt for øyeblikket. Om jeg ikke husker feil er break even for spot VLCCene til ITCL ca $30,000,-. Slik at de er likevel i grenseland. Verdiene på skipene var også noe lavere enn gjelden på skipene og ITCL hadde sist jeg sjekket en rente på rundt 8% om jeg ikke husker feil på gjelden sin (Noe som er relativt høyt). Slik at ved salg av disse to skipene risikerer selskapet å sitte igjen med gjeld på skipene. Du som kjenner godt til selskapet har sikkert oppdatert info om gjelden er refinansiert osv.

    Dagratene på de øvrige VLCC kontraktene ligger på min. ca $20,000,- og i dagens marked er det rett rundt 20,000 de også da får, om jeg ikke husker feil her. Når da skipenes break even ligger på rett i overkant av 20,000 per dag anser jeg ikke dette som gode kontrakter. Min. burde vært satt til minst 24,000,-. Slik det er nå vil de trolig gå akkurat i 0 eller litt i pluss på disse. Skipene begynner også å dra på årene. VLCCene er vel ca 12-13 år, slik at i dagens marked er ikke disse de mest attraktive og også noe av grunnen til at jeg ikke ser noen sammenheng mellom ITCL og FRNT. Når det gjelder Suezmaxene er ikke disse kontraktene heller å anse som gode, spesielt ikke med tanke på at Chevron kan velge å kjøpe alle Suezmaxene fra ITCL for $1,- i 2015. ITCL må bare fokusere her på å betale ned gjelden på Suezmaxene fortest mulig så de ikke sitter igjen med gjeld i 2015, for jeg ser ingen grunn til hvorfor ikke Chevron skulle kjøpe skipene til $1 i 2015 og fortsette å bruke skipene, skrape de eller selge de igjen til markedskurs, alle tre mulighetene vil kunne være veldig lønnsome for Chevron.

    For meg virker det som ITCL er glemt av både FRO og JF og har vært det i lang tid nå. Eneste fordel i ITCL slik jeg ser det er at selskapet er veldig lavt priset, slik at når oppgangen i ratene begynner kan ITCL gå flere hundre prosent tror jeg. Spesielt på grunn av skipene i spot. Men som du selv sier så er kanskje kun 6% av aksjene likvide. Slik at ved nedgang kan det bli nesten umulig å komme ut av selskapet. Fra mitt synspunkt står risikoen i stil med den potensielle oppsiden.

    Windsor er et holdingselskap eid av ITCL. Windsor eier fire selskap som igjen eier eller leaser en VLCC hver, hvor tre igjen er leid ut til BP og den fjerde gikk ut i spot i fjor. Hvordan eierforholdet er fordelt og rotet til må du snakke med JF om :p

    Når det kommer til VLCCF så liker jeg dette godt, mye på grunn av det du sier om at de har en veldig god balanse. Hvor VLCCF faller inn i alt dette er vanskelig å si. Jeg mener personlig VLCCF kjører sitt eget løp og har gjort det de siste 10-12 årene. Men det har likevel hele tiden sammarbeidet så smått med JF-selskapene, slik at det er godt mulig VLCCF vil kjøpe opp noen flere skip fra GOGL, eller FRO, FRNT, eller/og leie ut/tilbake skip til GOGL og FRO.

    Uansett tror jeg VLCCF vil gjøre det veldig godt og de har cash nok til å kunne kjøpe en god del skip.

    Jeg tror du får rett i at det blir noen spennende 24 måneder i shipping :)

    SvarSlett
  8. Enellerannenfyr21 mars, 2012

    Hei takk for utfyllende svar, er enig angående gjeldssituasjonen rund ITCL og skipene er gamle. Vet ikke om det er fordi dem binder opp gjelda som skjermer FRO, who knows. Uansett så er prisen så fanatisk billig og man kan ikke investere nok penger til å havne i en kjip situasjon uansett, så jeg vil nok prøve meg litt for å ha en joker i ermet. Selskapet har betalt ned gjeld aggressivt i det siste, så får se om JF går inn og gjør noe...

    Ellers er FRNT, SFL og VLCCF på tallerkenen nå, FRO prises jo bare på options verdi siden dem eier ingenting (leide skip som settes på spot fungerer som en call opsjon) så jeg solgte mine aksjer på 42 kroner (kjøpte på 17 nok så kan ikke klage). Jeg vil gjerne eie fysiske skip gjennom papirene mine, derfor ungår jeg FRO.

    Er enig med deg angående VLCCF og tror det er i aksjonærenes interesse at det ikke sitter noen innsidere som vil finne på apestreker, jeg liker godt modellen dems som det er, ett friskt pust innen JF universet.

    Uansett får du ha lykke til i jakten videre, både i verdiinvestering og shipping, men det høres ut som du ikke trenger det!

    SvarSlett
  9. Ja, så lenge du har mulighet til å sitte i ITCL frem til oppgangen i tank en gang begynner tror jeg du vil kunne gjøre det veldig godt i ITCL.

    Ja FRO eier veldig lite, men de eier likevel noe da de har 8,8% av FRO2012, 82% av ITCL som du nevnte og så har de to suezmax nybygg i bestilling og ingen bankgjeld. Men det er viktig å kjøpe noe en føler seg komfortabel med og jeg forstår at du heller går for både FRNT, SFL og VLCCF fremfor FRO. Nei jeg ville heller ikke klaget over 147% avkastning på noen få måneder. :)

    Ja jeg gjør også det og håper VLCCF fortsetter i samme stil.

    Takk i like måte.

    SvarSlett