Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

mandag 5. juli 2010

Procter & Gamble (PG) Analyse

Procter & Gamble driver med produksjon og salg av forbruksvarer over hele verden. Selskapet opererer i tre globale enheter: Skjønnhet, helse og velvære, og Husholdning. PG står bak kjente varemerker som Pringles, Braun, Gillette, Old Spice, Hugo Boss, Dolce & Gabbana, Lacoste, Oral-B, Swiffer, Mr. Clean og mange mange flere. Med nesten 100% sikkerhet kan jeg si at du finner et produkt fra PG i en hver Norsk husholdning.

PG har levert en gjennomsnittlig årlig totalavkastning på 3,30% det siste tiåret. Ikke veldig mye å skryte av. En relativt kjedelig aksje med andre ord. Men ikk helt!

Denne fløtepusen er samme aksjen som nesten skremte livet av flere investorer Torsdag 6. mai da den falt 37% på få minutter og dro med seg Dow Jones ned 1000 poeng. Bakgrunnen skal være at noen trykket på feil tast og la ut en salgsordre på $16 milliarder og ikke $16 millioner som det skulle være.

Men nå tilbake til det som virkelig er spennende. Fortjeneste pr. aksje har gjennomsnittlig økt 12,50% pr. år og utbytte har i snitt økt med 11% pr.år. Dette betyr med andre ord at utbytte dobler seg ca hvert 6,5 år. Om vi ser tilbake på historien så har utbytte doblet seg i snitt hvert 7 år siden 1973! Det vil si de siste 37 årene.

Utbyttet har i alle år også holdt seg under 50% av fortjenesten. Noe som betyr at i nedgangstider vil det heller ikke være noe problem for PG å øke utbytte med 11% pr. år.

PG har pr.dags dato en utbyttegrad (yield) på 3,25% og en P/E på under 15.

For oss som er langsiktige så er PG en aksje det er verdt å se nærmere på.

Les også PG analyse fra desember 2010


Et selskap er bare verdt det det over tid kan betale i
utbytte ~ Graham & Dodd (1940)

1 kommentar: