Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

onsdag 25. mai 2011

Frontline styrter - Hvorfor?

Frontline falt kraftig i går og nye 11% i dag.

Tallene som ble levert i dag for Q1 og fremtidsutsiktene var som forventet. De overrasket litt på oppsiden på grunn av salg. Men inntektene fra driften var som forventet. Det er ikke overraskende å se FRO under hundrelappen, men at den skal falle så kraftig på kun to dager er mildt sagt underlig. Jeg prøver å rasjonalisere fallet med den negative uttalelsen fra Tor Olav Trøim i går, som kilden til raset. Der etter regner jeg med en del panikk, en del stop-loss som ble utløst og sannsynligvis noen tvangssalg som forsterket fallet. Jeg syntes det nå er enda vanskeligere å forutsi hvor ille tankmarkedet er, vil bli og hvor lenge det vil vare. Tor Olav Trøim sa følgende i går: “Vi må gjennom mye smerte før vi når lønnsomhet igjen. Dette er den brutale hverdagen. Nå er det hangover. Vi har bare begynt nedgangsykelen og jeg er lei meg for at jeg ikke kan komme med gode nyheter”

Hva i all verden betyr dette? Bør vi forvente at FRO vil halveres? John Fredriksen sa så seint som desember 2010 følgende: ”Tank! Du vet hva som skjer der! Du vet jeg er optimist. Jeg skal putte formuen min i tank, ihvertfall 50 prosent av formuen min. Men om ett år eller to. Jeg har tro på tank fordi alle andre kommer til å gå konk. Men ikke jeg!”

John Fredriksen snakket om 1-2 år med nedgang, det er ca 6 måneder siden. Da vil vi ha maks 18 måneder til med nedgang, blod og panikk om John får rett?

John Fredriksen har i dag ca 10% av porteføljen i tank hvor av ca 6% i FRO. Det betyr at vi kan forvente oss at John Fredriksen vil øke eksponeringen mot tank med ca 4 ganger hva han har i dag om 6-18 måneder om han mente hva han sa. Noe som høres helt urealistisk ut spør du meg. Det må i hvert fall bety store utbytter eller nedsalg i de øvrige selskapene i JF’s portefølje for å frigjøre så mye cash. Om ikke han da har en betydelig større formue enn hva som er kjent for omverdenen.

Jeg er forvirret, men stoler på at Fredriksen har rett i at FRO er sterkere enn hva mange kanskje tror. Jeg sitter med snitt på 150 i FRO og har gjort dette i noen år nå. Jeg kommer til å kjøpe mer FRO om den faller til 75-80 og enda mer om denne faller til 40-50. Jeg tror ikke dette vil skje, men etter de siste to dagene og uttalelsene fra Tor Olav Trøim så er det vanskelig å si.

Å følge FRO og tankmarkedet nå, syntes jeg er utrolig spennende. Jeg gleder meg til å se hvilke overraskelser vi har i vente både på godt og vondt. Knightsbridge Tankers (VLCCF) har kastet seg etter storebror Frontline og falt nesten 14% til sammen i går og i dag. Det er ikke kommet noen nyheter, så hvorfor denne også krakker er et mysterium for meg.

"Unless you can watch your stock holdings decline by 50% without becoming panic-stricken, you should not be in the stock market." - Warren Buffett





4 kommentarer:

  1. Hvorfor selger du ikke aksjene hvis du forventer et fall? Slik jeg leser bloggposten din, føler du deg sikker på at Frontline iallfall skal noe ned. Jeg vet ikke hvor mye aksjer du har, men du kunne vel unngå en del av tapet om du solgte i dag og la si kjøpte deg inn igjen på 70 kroner?

    SvarSlett
  2. Hei :)

    Jeg forventer ikke at den vil falle stort mer enn hva den har gjort, men det vil ikke forundre meg om den gjør det. Frontline er et selskap jeg er langsiktig i. Planen min er å sitte i FRO i stort sett evig tid, så sant ikke noe ekstraordinært skjer med FRO. Jeg ville tjent/spart mer dersom jeg solgte nå og kjøpte igjen på 70 dersom den faller til 70. Men jeg er ikke trygg på at den vil gå til 70 og jeg er veldig dårlig på slik kortsiktig trading. Med en gang jeg selger ett selskap jeg ikke ønsker å selge, og som jeg har langsiktig tro på, så angrer jeg, og sitter med en følelse av å ha gjort en gal vurdering. Dersom ikke FRO faller til 70 vil jeg garantert kjøpe FRO tilbake igjen på ett senere tidspunkt uansett om dette blir på kr 150 igjen. Dersom jeg kunne si at jeg selger nå, og om FRO faller til 70 så kjøper jeg tilbake, hvis ikke så kjøper jeg heller noe annet, ville det ikke være noe problem. Men jeg kan ikke gjøre det når jeg har tro på at FRO vil gjøre det bra i fremtiden. Jeg har tro på at en gang i fremtiden vil jeg kunne tjene godt på mine FRO aksjer, likevel jeg kanskje må vente 1-2 år.

    Det er en av svakhetene med min strategi og personlighet. Så lenge jeg ser en større oppside i fremtiden så sitter jeg igjennom stormen. Om det innebærer å gå til bunns med ett skip fra tid til annen så tror jeg likevel at jeg langsiktig vil tjene mer på det enn å prøve å time bunner og topper. Jeg har brent meg nok ganger på det, til å innse at det ikke er en av mine sterke sider.

    For å kompensere for dette så prøver jeg heller å kjøpe en større post på en lavere kurs dersom jeg fortsatt har tro på at selskapet skal opp igjen i fremtiden, og dermed senke snittet mitt.

    Siste posten jeg kjøpte i FRO var sommeren 2009 og så vil jeg kjøpe igjen om den går til ca 75-80.

    SvarSlett
  3. Er enig i resonnenmentet, men det må svi i dag.

    SvarSlett
  4. Hvis du med svi, mener litt sånn som når en dusjer i kokende vann eller bader i etsende syre så er jeg enig med deg. ;)

    SvarSlett