Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

mandag 22. august 2011

BigMacen’s tale er klar


I følge BigMac tyder alt på at globale selskap med base i USA vil ha noen gode kvartal foran seg. Inntektene fra disse selskapenes utenlandske avdelinger vil sannsynligvis øke betraktelig de neste kvartalene. Slik det er nå er dollaren generelt lav og flere andre valutaer er sterke. McDonald’s, Coca Cola, Procter & Gamble og mange flere store globale selskap med base i USA vil nyte godt av den svake dollaren.

Om vi nå ser på BigMacen i Norge så koster denne nå omregnet i dollar 8,31 USD mot 7,20 USD i 2010. Det betyr en økning på 15,41% omregnet til dollar fra 2010-2011 uten at prisen i NOK har endret seg.

I 2009 kostet en BigMac 6,15 USD i Norge. På 2 år har BigMacen økt med 35,12% omregnet til USD, mens i NOK har den kun økt 12,5% over de siste 2 årene.

Dette bør resultere i økte inntektene fra utlandet over de neste kvartalene for McDonald’s. Det samme gjelder nok også for flere av de andre overnevnte selskapene. Uten at prisen på Coca Cola, Gillette eller Pepsi har økt noe særlig, vil likevel inntektene (takket være fallet i USD og stigningen i andre valutaer) være større enn tidligere.

Ettersom det nå også er billigere å handle varer fra USA vil sannsynligvis eksporten for USA også ta seg opp en del. Det er også blitt dyrere for amerikanerene å importere varer slik at dette også sannsynligvis vil føre til større salg i USA av amerikanske produkter. Med andre ord bør selskaper som overnevnte og mange flere se økte inntekter over hele linjen. Selvfølgelig vil den sektoren selskapene opererer i være av betydning. Men McDonald’s, Coca Cola, Procter & Gamble, Johnson & Johnson, PepsiCo, Wal-Mart, Altria Group og lignende selskap vil nok kunne se økte inntekter over de neste kvartalene.

Her kan du følge The BigMac index!

I look to the future because that's where I'm going to spend the rest of my life.



8 kommentarer:

  1. Det er salg på børsen om dagen.

    Hvilke norske selskaper i din portefølje er mest attraktive pr dags dato? Regner at Frontline er aktuell da den aksjen har fått mye juling.

    SvarSlett
  2. Hei

    Det er veldig vanskelig å si. Det kommer mye an på hvor stor risiko du ønsker å ta og hvor lang tidshorisont du har. For ikke å snakke om hva du forventer fra selskapene. Selv syntes jeg stort sett de fleste av mine Norske selskaper ser attraktive ut for min del, på dagens nivå. Skulle vi være så heldig at markedet krakker enda en gang så kommer jeg sannsynligvis til å laste opp enda litt med STL til rundt 114-115 og Telenor på 75-77.

    Men jeg er enig med deg i at jeg syntes Frontline ser billig ut på dagens nivå om en har en lang tidshorisont. Men det betyr likevel ikke at den ikke kan falle 50% til for eksempel. Jeg er større eksponert mot FRO enn normalt ønskelig. Slik at om jeg skal handle mer må den nok ned mot kr 15-20,-

    Det kan endelig se ut som vi har nådd eller er veldig nær bunnen i bulkmarkedet. Noe som gjør at Golden Ocean Group plutselig kan begynne å gå en del.

    SvarSlett
  3. Hallo!

    Må si du har en flott blogg, følger daglig med!:)

    Veldig offtopic i forhold til posten din, men har lagt merke til at Thorleif Jackson aktivt bruker nøkkeltallet K/I. Kunne du forklart nærmere hva det innebærer?

    John

    SvarSlett
  4. Takk, fint å høre :)

    K/I ser ut til å være dansk for P/B (Pris/Bokført verdi).

    Ser i en av Thorleif sine analyser at han skriver "Den aktuelle kurs på 35,3 SEK svarer dermed til en vurdering på K/I=0,869. Aktien handles med andre ord med en rabat på 13,1% i forhold til den indre værdi." Ut fra dette ser det ut til at K = Kurs og I = indre værdi, som Google translate oversetter til Pris/Bokført verdi på Norsk. :)

    SvarSlett
  5. Har du vurdert noen av de virkelige "utbyttekanonene" noen gang?Tenker da på nly, agnc og tilsvarende som betaler ut 15-20 %?

    Evt tilsvarende "Reit's" i USA som jo pga skatteregler MÅ betale ut minst 90 % av overskuddet sitt til aksjonærene for å slippe skatt?

    (Har selv MCD, YAR, AT (pga månedlig stabilt utbytte), NLY og GJF nå (den burde også være i enhver portefølje.. ;-))

    SDRL kom inn idag, men blir nok ikke der evig, pga gearingen jeg har nå.

    Mer MCD, KO eller PEP og AGNC er det neste som er på tur inn når økonomien tillater det, selvfølgelig avhengig av kursene, men på lang sikt betyr det ikke så voldsomt med timing...

    Forresten er www.seekingalpha.com en god side, men intr artikler, men den vet du vel om allerede?

    Og ett helt annet spørsmål, har du vurdert IPO'er (selvom markedet er tørt for det nå..) -Mange av de har jo rabatt i retail markedet, og da er det jo fort 2-2 500 å tjene "relativt" risikofritt. Ikke voldsomme summer, men det kommer forsåvidt greit med hos meg sammen med utbyttene.

    SvarSlett
  6. Hei, hva er tickeren på Reit's?


    ---
    http://www.moneytesters.com/

    SvarSlett
  7. Hei

    Helt øverst på siden er det en knapp hvor du kan se porteføljen min. Da vil du se at jeg både sitter i CIM og NLY. Hadde også AGNC men solgte denne for noen måneder siden. Kjenner ikke til AT, men månedlige utbytter er jo et pluss. :)
    Jeg vurderer å selge CIM og kanskje også NLY. Jeg har lastet opp i SFL (som ikke er ett REIT) i det siste med tilsvarende kapital som jeg har i CIM og NLY. Jeg anser SFL som en bedre investering på lang sikt og vil derfor sannsynligvis selge CIM og NLY på sikt for å redusere gearingen. Men foreløpig beholder jeg begge på grunn av utbyttegraden som jeg tror vil vedvare enda en god stund.

    Jeg liker både MCD, KO og PEP og tror alle disse vil gjøre det godt i mange år til. AGNC har også gjort det godt så lenge de har holdt på men mye av grunnen til at jeg solgte denne er at de har mindre enn 3 års historie å vise til, i forhold til NLY med over 10 års historie. NLY har bevist at de har overlevd både gode og dårlige tider. AGNC ble introdusert til et marked som er helt perfekt for REIT's av denne typen og slik har det vært helt frem til nå. Først i 2013 vil nok dette begynne å snu. Det er da nye REIT's som AGNC blir utsatt for sin ildprøve. Selvfølgelig kan det vise seg at AGNC vil være et like godt, og kanskje også bedre selskap enn veteranen NLY i fremtiden. Men jeg velger heller det jeg anser for noe mindre risiko på bekostning av en potensielt høyere avkastning.

    Ja kjenner til www.seekingalpha.com og er enig med deg i at det er en god side.

    Jeg har sett på IPO'er men aldri virkelig vurdert dem. Slik jeg ser det så passer ikke IPO'er inn i min strategi. Derfor har jeg ikke satt meg godt inn i dette markedet. For øyeblikket har jeg nok med å bygge opp utbytteporteføljen. Men kanskje jeg vil vurdere dem igjen en gang i fremtiden :)

    Høres ut som du har en spennende portefølje og også strategi. Med unntak av AT som jeg ikke kjenner til liker jeg alle selskapene du nevnte over.

    SvarSlett
  8. Hei

    Svar til "Hei, hva er tickeren på Reit's?" REIT er en forkortelse for real estate investment trust. Kort fortalt er dette en "selskapsform" hvor selskapet blir tvunget til å betale ut minst 90% av overskuddet som utbytte for å slippe å betale inntektsskatt. Som du sikkert forstår foretar disse eiendomsrelaterte investeringer. Enten ved at de for eksempel eier en mengde eiendomer som leies ut eller for eksempel så investerer de i boliglånsobligasjoner. Selskaper som AGNC, NLY og CIM som ble nevnt over investerer i boliglånsobligasjoner veldig enkelt forklart lever disse av marginen de får ved å låne penger til en rente og låne de ut igjen til en litt høyere rente. Selskaper som disse er avhengig av å hele tiden trykke opp nye aksjer og geare denne nye kapitalen gjerne opp til 10 ganger. Du har også REIT som O (Realty Income) som er av den andre typen igjen. Disse eier en mengde kjøpesenter og kontorbygg som de leier ut og lever av leieinntektene. O betaler utbytte hver måned og øker utbytte hvert år. O og NLY er sannsynligvis de to mest kjente REIT's i hver sin kategori.

    Håper dette gav deg noe mer innsikt i REIT's

    SvarSlett