Strategien min er stort sett det samme. Det er for det meste hvordan jeg vil analysere og verdsette selskapene som har forandret seg.
Jeg har bestemt meg for å sette opp en del nøkkelpunkter som vil være avgjørende for min investering i div. selskaper. Hvert selskap vil bli vurdert med en totalkarakter fra 0-27 hvor 27 vil være best. Hvert nøkkelpunkt vil gi en karakter som vil bidra til totalkarakteren. Etter at jeg har analysert en rekke selskaper på denne måten er det mulig at jeg ser mangler i systemet og vil forbedre dette. Men foreløpig ser det slik ut.
Nøkkelpunktene er som følger:
1. P/E - Karakter 1-5. Hvor P/E 20+ = 0. P/E 18-19 = 1. P/E 15-17 = 2. P/E 11-14 = 4. P/E 1-10 = 5
2. Utbyttegrad - Karakter 1-5. Hvor 0-2 = 0 3-4 = 1. 5-6 = 2. 7-8 = 3. 9-10 = 4. 11+ = 5
3. Utbyttegrad av EPS - Karakter 1-3. Hvor 100%+ og 10%- = 0. 70-100% = 1. 50-60% = 2. 20-40% = 3.
4. Antall år på rad som utbytte har økt - Karakter 1-4. Hvor 0-1 = 0. 2-3 = 1. 4-6 = 2. 7-10 = 3. 11+ = 4.
5. Antall år på rad med utbytte - Karakter 1-4. Hvor 0-2 = 0. 3-4 = 1. 5-10 = 2. 11-17 = 3. 18+ = 4
6. Årlig økning i EPS siste 5-10 år i snitt - Karakter 1-3 0-3% = 0. 4-6% = 1. 7-9% = 2. 10%+ = 3.
7. Forventet EPS økning for neste år. - Karakter 1-3 0-3% = 0. 4-6% = 1. 7-9% = 2. 10+ = 3.
Totalkarakteren avgjør hvor mange stjerner hvert selskap får fra 1-6 hvor 1 er dårligst og 6 er best.
0-6 * 7-10 * * 11-14 * * * 15-18 * * * * 19-23 * * * * * 24-27 * * * * * *
Jeg vil også tilføye en kort og presis kommentar til hver analyse. Hvor jeg vil legge vekt på verdifull informasjon som ikke kommer frem i punktene over.
Med denne metoden vil jeg langt lettere kunne analysere, vurdere og sammenligne et selskap. Det vil også bli lettere og mer ryddig for meg å se igjennom en av mine analyser med en senere anledning.
Her kommer et eksempel på hvordan min nye analyse vil se ut.
Procter & Gamble (PG) analyse
Procter & Gamble driver med produksjon og salg av forbruksvarer over hele verden. Selskapet opererer i tre globale enheter: Skjønnhet, helse og velvære, og husholdning. PG står bak kjente varemerker som Pringles, Braun, Gillette, Old Spice, Hugo Boss, Dolce & Gabbana, Lacoste, Oral-B, Swiffer, Mr. Clean og mange flere.
1. P/E: 15,55 = 2.
2. Utbyttegrad: 3,10% =1.
3. Utbyttegrad av EPS: 47% = 3.
4. Antall år på rad som utbytte har økt: 37 = 4.
5. Antall år på rad med utbytte: 119 = 4.
6. Årlig økning i EPS siste 10 år i snitt: 12,5% = 3.
7. Forventet EPS økning for neste år. 9,8% = 2
Selskapet har overlevd 1. verdenskrig, 2 verdenskrig, Den store depresjonen, krakket i 1929, den kalde krigen, vietnamkrigen, børsboblen 1987, 2000 og finanskrisen uten å kutte utbytte. Selskapet er et av verdens eldste selskap, verdens 66 største selskap og USA's 22 største selskap. PG er et så sterkt merkenavn at de har påvirket hele verden til å kategoriesere endeløse serier uten handling for Såpeopra. (Soapopra) Med andre ord, et veldig solid selskap.
19/27
* * * * *
Of course, if a man is both wise and lucky, he will not make the same mistake twice. But he will make any one of ten thousand brothers or cousins of the original. The Mistake family is so large that there is always one of them around when you want to see what you can do in the fool-play line. Jesse L. Livermore
Hei, bruker du fremdeles denne analysemetoden i dag, eller har du revidert den betydelig etter 3 års erfaring med den?
SvarSlettHei
SlettNei bruker ikke denne analysemetoden i dag. Jeg bruker fortsatt de samme verktøyene, P/E, EPS, utbyttegrad osv... Men jeg gir de ikke lenger karakter og stjerner. Det virket veldig bra på en gruppe selskap. Hovedsaklig store solide utbytteselskap. Men det var alt for mange selskap som i teorien var gode selskap, men som fikk en veldig lav score. Gjerne for de hadde kuttet utbytte flere år, ikke økt utbytte, store svingninger i EPS, osv... Slik som for eksempel mange shippingselskap. Så jeg har gått tilbake til å verdsette forskjellige selskaper basert på forskjellige kriterier igjen.