Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

torsdag 11. august 2011

Fokus på EU og Norge

I de siste månedene har jeg som nevnt tidligere rettet fokuset mot EU og Norge. Bakgrunnen for dette er at jeg er stort sett fornøyd med slik porteføljen min og eksponeringen min mot USD er nå. Etter restruktureringen tidligere i år fikk jeg ryddet opp og relokert kapitalen til de selskapene jeg ønsket større og mindre eksponering mot. Jeg har også lenge ønsket større eksponering mot EU og Norge.

På grunn av usikkerheten, reglene og utbyttepolitikken for utbytter fra de fleste Norske og Europeiske selskaper så ønsker jeg større utbyttegrad fra disse for at det skal være verdt den økte risikoen. Takket være den siste tidens usikkerhet har det åpnet seg en del muligheter i EU og Norge. Dette har ført til at jeg har økt eksponeringen mot NOK og EUR betydelig. For noen måneder siden var Marine Harvest eneste norske selskapet i porteføljen. Nå har DnB Nor, Orkla, Norsk Hydro, Gjensidige Forsikring, Statoil og Telenor slått følge med selskapet. Etter salget av Deutsche Telekom sommeren 2010 har jeg ikke hatt noen direkte eksponering mot euro. Nå har jeg økt eksponeringen igjen med kjøp av E.ON AG og RWE AG. Jeg har også kjøpt TeliaSonera. TeliaSonera valgte jeg å kjøpe i SEK fremfor EUR.

Direkte Valutaeksponering i porteføljen:

USD: 47,52%
NOK: 47,76% (18% Norske selskap)
EUR: 2,97%
SEK: 1,75%

Flere av selskapene jeg har kjøpt i USD er sterkt eksponert mot Europa og andre verdensdeler. Enkelte av selskapene som BP er også europeiske. Det samme gjelder for NOK kun 18% av selskapene i NOK er Norske selskap. Resten er stort sett Fredriksen selskapene som er registrert på Bermuda.

Jeg regner med hele denne omstruktureringen vil føre til fall i utbytte for 2011 og kraftig økning i 2012. Jeg har allerede merket at det sjeldnere tikker inn utbytte på kontoen. Men når det kommer utbytte er de generelt en del større enn tidligere. Grunnen til at jeg forventer en kraftig økning i 2012 er på grunn av de fleste europeiske og Norske selskapene betaler kun utbytte en gang i året. Det betyr at neste utbytte fra ca 23% av porteføljen vil først komme i 2012.

My first six years in the business were hopeless. There are a lot of times when you sit and you say "Why am I doing this? I'll never make it. It's just not going to happen. I should go out and get a real job, and try to survive."
George Lucas


2 kommentarer:

  1. Hei Jack,

    jeg skjønner ikke helt hvordan du beregner avkastning på totalkapital, egenkapital og gjeld. Bruker du bare utbytte delt på de tre kriteriene eller splitter du opp på gjeld og egenkapital?

    god helg,
    Planleggerførtidspensjon

    SvarSlett
  2. Hei

    Ja jeg deler bare totalutbytte på disse tre kriteriene. Diagramet over viser hvor stor prosentandel totalutbytte utgjør fordelt på hver av kriteriene.

    Hvis mitt årlige totalutbytte er kr 10 og totalkapitalen min er kr 100 så tar jeg kun 10/100. Ut av disse 100 så utgjør for eksempel kr 60 egenkapital og 40 gearing (lån). Da tar jeg også 10/60 og 10/40 for å se hva utbytte utgjør her.

    Det viktigste er egentlig hvor mye utbytte utgjør av totalkapitalen og av gjelden.

    Totalkapitalen viser hvor stort utbytte du får igjen for all din investerte kapital. Mens ved gjelden så viser dette hvor fort utbytte ditt kan betale ned gjelden og også om utbytte utgjør mer enn renten på lånet ditt.

    Dersom du ikke forventer vekst i utbytte og aksjeprisen som totaltsett er høyere enn renten på lånet ditt, vil det ikke lønne seg å geare investeringene dine.

    SvarSlett