Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

mandag 1. august 2011

10 Gullkorn


Jeg liker godt sitater, og derfor har jeg bestemt meg for å lage enda en liste over sitater som kan gjøre deg til en bedre investor.

1. Speed is the essence of war. Take advantage of the enemy's unpreparedness; travel by unexpected routes and strike him where he has taken no precautions.
Sun Tzu

2. Recognize reality even when you don't like it - especially when you don't like it.
Charlie Munger


3. "Never count on making a good sale. Have the purchase price be so attractive that even a mediocre sale gives good results."
Warren Buffett

4. "The fact that people will be full of greed, fear or folly is predictable. The sequence is not predicatable."
Warren Buffett

5. Don't judge each day by the harvest you reap but by the seeds that you plant.
Robert Louis Stevenson

6. The general who wins the battle makes many calculations in his temple before the battle is fought. The general who loses makes but few calculations beforehand.
Sun Tzu

7. It is said that if you know your enemies and know yourself, you will not be imperiled in a hundred battles; if you do not know your enemies but do know yourself, you will win one and lose one; if you do not know your enemies nor yourself, you will be imperiled in every single battle.
Sun Tzu

8. We're getting hurt, but I'm a long-term investor.
Prince Alwaleed Bin Talal Alsaud

9. You get recessions, you have stock market declines. If you don't understand that's going to happen, then you're not ready, you won't do well in the markets.
Peter Lynch

10. In this business if you're good, you're right six times out of ten. You're never going to be right nine times out of ten.
Peter Lynch

Les også: 7 Sitater som vil gjøre deg til en bedre investor
Les også: 10 investeringstips
Les også: Den ultimate investor (The Investminator)

You'd be amazed at how much Warren reads - at how much I read. My children laugh at me. They think I'm a book with a couple of legs sticking out." - Charlie Munger









4 kommentarer:

  1. Gode sitater. Her er ett til:


    The four most dangerous words in investing are 'This time it's different'.

    - Sir John Templeton

    SvarSlett
  2. Svarer på denne da jeg er usikker på om du leser kommentarer til tidligere artikler:)

    Takker så mye for grundige svar på mine spørsmål! Ble sittende og sjekke opp en del i går, og deler dine konklusjoner...McDonalds og Coca Cola Comp. står på min watchlist. Men jeg har et spørsmål til (egentlig mange men..);
    Hva med General Electric? Ser ikke den i din portefølge. Her er deres utbyttehistorikk;
    http://www.ge.com/investors/stock_info/dividend_history.html
    Hvis man tar 0,14 usd per kvartal gir de 3,11% ut fra dagens sluttkurs. Ser for meg at den aksjen har et større oppsidepotensiale (hvis ting ikke går rett til h...). Kommer ikke til å kjøpe den før ting har stabilisert seg, men har også den på min watchlist. Spent på om du har sett på den:)

    SvarSlett
  3. Hei Frode. Jeg leser kommentarene til tidligere artikler også, men du må gjerne svare på den nyeste.

    Generelt så liker jeg General Electric godt som selskap. Jeg har ikke vurdert selskapet på snart to år så jeg er ikke særlig oppdatert på GE nå for tiden. Jeg husker ikke akkurat alle grunner jeg hadde for ikke å investere da. Men jeg husker hovedgrunnene.

    GE har betalt utbytte siden 1899 og hadde ikke kuttet utbytte siden 1938 før de kuttet utbytte i 2009. Når ett selskap avbryter en 71 år lang tradisjon så er det noe alvorlig galt. Dette var hovedgrunnen for at jeg ikke investerte. GE er også ett veldig diversifisert selskap. De har mange store virksomheter innen veldig mange forskjellige sektorer. Dette er også noe som burde gjøre at GE håndterer nedganger og oppganger bedre enn de fleste. Det at kun en av disse virksomhetene (GE Capital) klarte å dra med seg hele selskapet og ødelegge så mye gjorde meg også skeptisk til GE den gang.

    Men jeg ser jo at GE igjen har begynt å øke utbyttene jevnt og trutt, så kanskje vi får 71 år til med utbytteøkning. Fra grafene ser jeg også at selskapet har økt ca 100% siden utbyttekuttet i 2009. GE hadde falt av radaren min, men kanskje det er på tide å vurdere GE igjen. Setter pris på at du minte meg på dette selskapet. :)

    SvarSlett
  4. Her er en nyttig graf jeg fikk tilsendt fra en av leserene. Denne viser at historisksett er GE nå priset under normalen. http://dl.dropbox.com/u/1753573/GE%20history.jpg

    SvarSlett