Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

lørdag 12. mai 2012

Fremgang i restruktureringen


De som har fulgt bloggen noen måneder vet trolig at jeg holder på å restrukturere porteføljen for å gjøre den fri for gjeld.

Før restruktureringen var en del av strategien min å geare porteføljen for å øke utbytte/avkastningspotensialet i porteføljen. Nå har jeg valgt å redusere gearingen og heller øke eksponeringen mot frontlinjeselskap for å øke utbytte/avkastningspotensialet. Jeg tror at over de neste årene vil dette være en mer lønnsom strategi som også byr på mindre risiko

For øyeblikket har jeg solgt ut alle selskap jeg har planer om å selge ut av porteføljen og har ingen gjeld i porteføljen. Jeg har faktisk solgt så mye at jeg nå sitter med 30% av porteføljen i kontanter. Det er flere grunner til at jeg valgte å selge en så stor del av porteføljen min. En av grunnene er at jeg tror børsmarkedet generelt skal en del ned over de neste 4-5 månedene. Den andre grunnen er at det er så mange selskaper jeg ønsker å ha i porteføljen at jeg ikke har kontanter nok til å kjøpe alle sammen med det første. Derfor tror jeg at uansett om børsen ikke skulle falle over de neste månedene, vil likevel noen av disse selskapene være lavere enn hva de er nå.

Her er en liste over selskapene jeg ønsker å ha i porteføljen eller øke beholdningen i om de faller til riktig pris.

Golar LNG
Seadrill
Ship Finance International
Knightsbridge Tankers
Golden Ocean Group
Frontline
Frontline 2012
Deep Sea Supply
Orkla
DnB
Norsk Hydro
Gjensidige
JP Morgan Chase
Intel
Microsoft
Nokia
McDonald’s
Coca Cola
Wal-Mart
Chubb
PepsiCo
Procter & Gamble
Johnson & Johnson
Chevron
Exxon Mobil
Altria Group

Bakdelen med at jeg nå sitter med 1/3 av porteføljen i kontanter er at jeg ikke får utbytter fra denne delen. Utbyttene for 2012 vil trolig bli rundt halvparten av hva de var for 2011. Får jeg der i mot kjøpt en god del av selskapene på listen til en betydelig lavere kurs, vil nok likevel utbytte for 2013 bli betydelig høyere enn utbytte for 2011 og på sikt veie opp for redusert utbytte i år.

Målet mitt som alltid er fortsatt å oppnå en stabil og økende utbyttestrøm som er stor nok til å kunne leve av.
  

Do not repeat the tactics which have gained you one victory, but let your methods be regulated by the infinite variety of circumstances.
Sun Tzu

6 kommentarer:

  1. Hva er riktig pris på for at du skal gå inn i eller øke posisjonen i Norsk Hydro,Orkla og Golar LNG?

    Mvh

    Geir

    SvarSlett
  2. Hei Geir

    Både Norsk Hydro og Orkla ser for min del ut til å være underpriset. Slik at jeg kunne kjøpt begge disse på dagens nivå.

    Jeg sitter der i mot med en beholdning jeg er fornøyd med i Orkla, og Norsk Hydro er ikke blant selskapene på toppen av min kjøpsliste. Men skulle Orkla falle til ca 30-35 vil jeg mest sannsynlig kjøpe flere ORK. Dersom Norsk Hydro faller til under kr 20 vil jeg veldig sterkt vurdere denne også. Golar LNG ønsker jeg å kjøpe på under kr 160,- .

    Men selskaper som for eksempel Frontline 2012, Frontline, JP Morgan Chase, McDonald’s, Microsoft og Coca Cola har jeg et større ønske om å kjøpe enn ORK, NHY og GOL. Slik at en hver av disse vil bli prioritert før ORK, NHY og GOL om disse også skulle falle til priser jeg ønsker å kjøpe på.

    Dersom for eksempel NHY skulle falle til under kr 20 vil jeg selvfølgelig også vurdere hvorfor NHY falt til under kr 20 og om det har forandret mitt syn på aksjen. Slik at det er ikke gitt at jeg handler på disse kursene.

    SvarSlett
  3. Hei

    Ship finance har et "Dividend Reinvestment Plan" program. Noe som ofte er anbefalt i amerikanske utbytte-bøker. Vurderer å etablere dette.

    1. Har du noen erfaringer med denne typen re-investering? Fordeler/ulemper
    2. Vet du hvordan dette blir ifht. skatt på utbytte (har ikke investeringsselskap)?
    3. Aksjer som eies via VPS må overføre aksjer til US for å signere. En må opprette "VPS" konto i USA for å delta?

    Takk for meget bra blogg, følger med daglig.

    Mvh
    Tore

    SvarSlett
  4. Nei jeg har ingen erfaring med DRIP (Dividend Reinvestment Plan) slik at jeg vet ikke hvordan det blir i forhold til skatt eller at selskapet er notert i USA. Men jeg regner med at en må regne ut verdien på aksjene en får og føre dette beløpet opp som utbytte.

    Generelt sett er det mange fordeler med DRIP som du sier. Spesielt for de som kanskje er relativt passive og som sparer til pensjonen. En får reinvestert utbyttene hvert kvartal og utbyttene vil dermed også øke hvert kvartal på grunn av de nye aksjene en får. En får også kjøpt aksjer både i oppgang og nedgang, slik at en får jevnet ut kostprisen. Det blir egentlig som en spareavtale. En sparer også kurtasjen ved DRIP.

    Grunnen til at jeg ikke benytter DRIP er at jeg liker selv å investere pengene mine der jeg tror de vil gjøre størst nytte. Frem til for kun noen måneder siden brukte jeg også utbytte til å betjene gjeld i porteføljen.
    Jeg tror jeg ville sendt SFL en mail og spurt om det du lurer på.

    SvarSlett
  5. Selskapsfokus25 mai, 2012

    Ship Finance gjør det veldig bra om dagen. Med USD0.39 i utbytte per kvartal er det hyggelig avkastning. Det har vært relativt stabilt mellom 0.3 og 0.39 så det er kanskje få muligheter til en økning ut over dette? Hva tror du? I mellomtiden får vi nøye oss med ~10% utbyttegrad :-)

    SvarSlett
  6. Ja det er veldig hyggelig. :)

    Jeg tror egentlig ikke det vil øke over 0.39 i løpet av 2012, om ikke tankratene forbedrer seg kraftig. Men jeg tror det er mulig SFL vil øke inntektene over de neste kvartalene. De har nå 7 containerskip i spotmarkedet. Dette er ikke ideelt, men det kan slå ut både positivt og negativt for inntektene de neste kvartalene. SFL fikk også levert 4 nye tørrbulkskip i løpet av Q1. Fra Q2 vil disse bidra til økt inntekter gjennom hele kvartalet. I tillegg har de flere skip som kommer i Q3 og Q4 slik at inntektene over tid skal nok videre opp. Jeg regner med at for SFL vil vi nok se betydelig bedring en gang i 2013 eller 2014. Det er nok da de store utbyttebetalingene vil begynne å komme. Det vil ikke overraske meg om utbytte kanskje er det dobbelte av dagens utbytte en gang i 2015. Men igjen er det avhengig av at de fleste shipping markedene er betydelig bedre da enn nå.

    SFL har også en warrent som gir de muligheten til å kjøpe 10% av Horizon Lines. Jeg vet ikke hva prisen eller varigheten på denne er. Men igjen er dette også noe som kan overraske positivt en gang i fremtiden.

    For oss med noen års sikt tror jeg SFL vil bli en veldig lønnsom investering.

    SvarSlett