Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

søndag 17. juli 2011

Utbytte så langt på investert kapital


Her kommer en oversikt over hvor mye utbytte utgjør i forhold til investert kapital for 2009, 2010 og hva jeg har fått så langt i 2011.

Utregningene er gjort med utgangspunkt i investert lån og egenkapital totalt ved utgangen av hvert av de 3 siste årene. Gevinst fra salg av aksjer er ikke regnet som investert egenkapital. Det er selvfølgelig heller ikke reinvestert utbytte. Dette er kun innskudd og gjeld.

Utbytte i forhold til investert kapital:

2009:
Totalkapital: 1,10%
Egenkapital: 2,17%
Gjeld: 2,26%

2010:
Totalkapital: 5,41%
Egenkapital: 9,39%
Gjeld: 12,79%

2011:
Totalkapital: 3,94%
Egenkapital: 7,83%
Gjeld: 10,86%

Det er tydelig at 2009 var preget av finanskrisen. Flere av Fredriksen selskapene som nå betaler store utbytter gav ikke utbytter i 2009. Flere andre Fredriksen selskaper gav også kun en brøkdel i utbytte av hva de gjør i dag. Restruktureringen av porteføljen siden 2009 har også bidratt til å øke utbytte betydelig.

For 2011 kan det se ut til at utbytte vil ende opp på ca 7% i forhold til investert totalkapital. Dette til tross for at dollaren i år har vært betydelig mye lavere enn den var i 2010. Utbyttene dekker med gode marginer alt av renter. Likevel jeg tar utgangspunkt i en rente på 6-7% som er langt over min virkelige rente så dekker utbyttene renten med gode marginer.

Utbyttene slår også allerede de beste rentene en kan få i banken pr. dags dato. Hvis utbyttene øker like raskt i forhold til investert totalkapital frem over vil det kun være 3-4 år før utbyttene sannsynligvis vil slå børsindeksene i gjennomsnitt hvert år.

For 2011 har jeg ikke utført så mange innskudd eller økt gjelden merkbart. Økningen i utbytte skyldes stort sett kun generell økning i utbytte fra selskapene og restrukturering av porteføljen.

Jeg har også valgt å lage en oversikt over utbyttegraden og plassere den på forsiden av bloggen. Denne oversikten vil bli oppdatert ca hvert halvår. Dette vil hjelpe meg å se ca hvor utbyttegraden ligger, og om nye investeringer vil senke eller øke utbyttegraden for porteføljen. Oversikten vil også vise om jeg beveger meg i riktig retning eller ikke.

"You’ve got to think about big things while you’re doing small things, so that all the small things go in the right direction."
Alvin Toffler





4 kommentarer:

  1. Hei,

    når du skal hente inn forventet EPS for neste år i dine analyser, hvor henter du tallene? Jeg har prøvd google finance og yahoo men finner den ikke der.

    Mvh

    SvarSlett
  2. Hei

    Jeg bruker stort sett Yahoo eller så lager jeg mine egne estimater ut fra inntektene de siste kvartalene og fremtidsutsiktene.

    Dersom du trykker på Analyst Estimates på Yahoo Finance vil du få opp estimatene for dette kvartalet, neste kvartal, dette året og neste år på den aksjen du ser på. På Yahoo kan du også lage din egen portefølje og velge kriterier fra en liste. Der kan du velge bla. Annet “EPS est. (Next yr)” som er estimatene for neste år.

    SvarSlett
  3. Hei!

    Har Marine Harvest stoppet å utbetale utbytte?

    SvarSlett
  4. Hei

    Inntil videre så ser det slikt ut, ja. Som det går frem fra rapporten så er det forventet et vanskelig marked for de neste 12 månedene. Det vil nok merkes på resultatene for de neste kvartalene. Spesielt når største delen av kontraktene til MHG går ut. Om ikke prisene til da har tatt seg opp en del igjen.

    SvarSlett