Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

lørdag 28. april 2012

Bjørn Wiggen ferdig som konsernsjef i Orkla?

I E24 kan vi i dag lese atHagen vil kaste ut dagens konsernsjef fra Orka. Dette anser jeg som gode nyheter, av samme grunn som Hagen. Nettopp at det skjer for lite av salg og kjøp i Orkla.

Jeg mener de bør selge litt raskere og heller godta de tapene de har nå og de prisene de kan få nå. For ingen vet hva fremtiden vil bringe, det har spesielt Orkla bevist over de siste fem årene. Dersom Orkla fortsetter å vente med salg og kjøp risikerer de at prisen på det de skal selge vil falle og at prisen på det de vil kjøpe kan stige. Det er også noe med det å fordele tid og energi på kjernevirksomheten og det en kan best, fremfor alt annet.

E24 melder også at det spekuleres i at Åge Korsvold er mannen som skal overta jobben. Dette er ingen nyhet, dette har det blitt spekulert i siden han kom inn som nestleder i styret. Jeg kan ikke si jeg er helt fornøyd med at Åge Korsvold trolig trer inn som ny konsernsjef. Det lille jeg kjenner til han og har lest om han i media opp gjennom årene så virker han ikke som noen usedvanlig dyktig person. Jeg er overbevist om at det finnes langt bedre kandidater enn Åge der ute. Personlig tror jeg Åse Aulie Michelet som også allerede sitter i styret i Orkla ville kunne gjøre en bedre jobb som konsernsjef. Men Åge Korsvold har et sterkt bånd til Stein Erik Hagen og det vil nok være en fordel for Hagen å få Åge inn som ny sjef. Da vil Hagen være største aksjonær, styreleder og ha en av “sine” som konsernsjef. Med andre ord vil Hagen være integrert i alle styreledd og derfor trolig kunne styre Orkla akkurat som han selv ønsker, tilnærmet uforstyrret. Dette er nødvendigvis ikke veldig negativt for de resterende aksjonærene i Orkla.

Er det noe vi gang på gang ser så er det at diktatorisk styre i bedrifter ofte fungerer veldig bra. En får ofte gjort ting langt raskere, billigere og mer effektivt enn når ting skal igjennom en hel masse byråkrati. En får ofte også en mer strukturert og gjennomført visjon, ettersom en slipper at mange drar i forskjellige retninger og at en må inngå alt for mange kompromiss. Til gjengjeld er også dette ulempen. Er visjonene til denne personen usunne så drar han hele selskapet og alle de resterende aksjonærene med seg ned i undergrunnen.

Personlig tror jeg nesten ikke det kan bli så mye verre i Orkla enn hva det er nå. De siste seks årene har Stein Erik Hagen kjørt Orkla så langt ned i grøften som en aldri skulle tro noen ville klare. Det denne mannen har klart de siste årene er mildt sakt imponerende.

Nå der i mot virker det for meg som Orkal begynner å bevege seg i riktig retning igjen. Valget om å hovedsakelig kun satse på Brands er noe jeg har ønsket og ventet lenge på at skulle skje. Jeg tror at dette vil kunne være en veldig god og lønnsom strategi for Orkla i lengden. Jeg håper og ser for meg at Orkla kan bli et nordisk svar på Procter & Gamble. Det at de nå også trolig sparker ut Bjørn Wiggen er for meg også enda et steg i riktig retning. Om det å velge Åge Korsvold som konsernsjef er det beste for Orkla er jeg mer i tvil om. Men Orkla trenger sårt forandring, slik at jeg er nesten villig til å prøve hva som helst. Men jeg ville personlig heller se Åse som konsernsjef fremfor Åge.

You have to understand what it is that you are better at than anybody else and mercilessly focus your efforts on it. - Andrew Grove, CEO, Intel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar