Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

onsdag 19. januar 2011

Porteføljerapport 19.01.11

Porteføljelisten vil ikke lenger være en del av disse rapportene. Den kan dere se her.

Her er grafen for 2011 så langt.













Det er ikke så mye å si om utviklingen egentlig. Jeg har ikke kjøpt eller solgt noen aksjer i løpet av 2011. Utviklingen skyldes stort sett generell kursoppgang i porteføljen. Utbytte for Q3 ble også litt større enn forventet og har påvirket kursoppgangen.

Her er grafen fra 31.12.2010.













 Siden årsrapporten 10.12.10 har jeg ikke foretatt noen kjøp eller salg.

Jeg forventer heller ikke at det vil bli gjort noen kjøp eller salg i løpet av de neste 2-3 månedene. Bakgrunnen for dette er at jeg finner fortsatt ingen selskaper som virker veldig attraktive eller som jeg ønsker større eksponering mot. Jeg kommer foreløpig til å bruke de nåværende og fremtidige utbyttene til å betale ned gjeld. Jeg har en liten forventing om at aksjemarkedet vil falle tilbake en del i løpet av mai, juni og juli og håper at dette kan gi noen gode kjøpsmuligheter.


Take time while time is, for time will away.





Med får du opp til kr 170,- per måned trukket fra ditt forbruk.

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg bare har et spørsmål:
    Har du noengang vurdert norske sparebanker og egenkapitalbevis som en del av porteføljen? De har historisk gitt god avkastning. Flere av de betaler gode utbytter. Dog betaler de bare utbytter årlig, hvilket kanskje er litt negativt, men flere av de har en veldig høy utbyttegrad.

    SvarSlett
  2. Hei der :)

    Ja jeg har det og jeg var lastet i SPOG en periode men solgte den i begynnelsen av 2010. Jeg husker ikke akkurat hva grunnen til at jeg solgte SPOG var. Men som du nenvte så betaler selskaper registrert i Norge utbytte kun en gang i året med unntak av ekstraordinært utbytte. Jeg liker veldig godt å få utbyttene mine pr. kvartal. Derfor blir det veldig få investeringer i Norskregistrerte selskaper. Jeg vurderer de fra tid til annen men ender som regel opp med noe annet.

    Men du har helt rett. Sparebankene har historisk gitt god avkastning og store utbytter. Jeg har også en generell tro på at Norske sparebanker vil gi gode utbytter og avkastning for fremtiden også. Men pga. årlig utbytter så passer de ikke helt inn i min strategi.

    Men du skal ikke se bort fra at jeg en gang i fremtiden ønsker større eksponering mot den norske banksektoren eller bare norge generelt og da er sparebanker et godt alternativ.

    SvarSlett
  3. Hehe, artig at du nevner SPOG, for har faktisk den selv. Har en inngang på ca 25 kroner. Hvis de gir samme utbytte som i fjor, det vil si 4 kroner, så vil jeg få en direkteavkastning på investert beløp på 16%. Det er jeg fornøyd med.

    Selv i forhold til dagens kurs, på ca 42 kroner, så kan man forvente en direkteavkastning på 9,5%, hvilket må sies å være veldig bra.
    Men jeg ser også ditt poeng med at det ikke passer din strategi, ved at de kun betaler årlige utbytter.

    SvarSlett
  4. Hei

    Ja det er veldig bra. Som du selv sier, hvis de opprettholder utbytte får du utbytter som veldig få aksjer kan matche uten betydelig høyere risiko. Du har også en veldig stor verdistigning fra investert beløp. Nå kjenner jeg ikke din strategi eller hvordan tallene for de siste kvartalene i spog ser ut. Men overfladisk sett hvis jeg var i din situasjon med min strategi er SPOG en aksje jeg ville vært long i.

    SvarSlett
  5. SPOG har levert et bra resultat for 2010, uten at jeg har sett resultatet for det siste kvartalet har kommet ut.
    Jeg har selv hatt aksjen i et par år og er langsiktig i SPOG, så det har vært en hyggelig investering for meg.

    SvarSlett
  6. Ja det hørtes hyggelig ut. Det er slike investeringer jeg liker. Forhåpentligvis forblir det en hyggelig investering i fremtiden også ;)

    SvarSlett