Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

torsdag 8. desember 2011

En drøm og et mareritt

Jeg har tidligere fortalt at jeg deler inn selskapene mine i hovedsakelig to grupper. Frontlinjeselskaper og kjerneselskaper. Frontlinjeselskapene er de selskapene som betaler ut store utbytter i gode tider og lave eller ingen utbytter i dårlige tider. Poenget med disse selskapene er at de fra start skal bidra med høye utbytter mens kjerneselskapene vokser seg til. I teorien skal det føre til en boost i utbytte som gjør at du raskere vil kunne bygge opp kjerneselskapene dine.

Jeg er så heldig at min portefølje innehar et frontlinjeselskap som fungerer som en drøm, og et frontlinjeselskap som fungerer som et mareritt. Takket være dette kan vi se eksempler på hvordan frontlinjeselskapene fungerer i praksis.

Frontline er porteføljens mareritt. Selskapet har falt 76% i forhold til min kostpris. Dette i seg selv er ikke på langt nær så ille som at også utbytte er fullstendig stoppet og sannsynligvis også for en god stund frem over. Slik at ikke bare får jeg ikke utbytte, men jeg har også et stort urealisert tap på investeringen min. Etter utbyttene jeg har mottatt så langt fra FRO er mitt totale tap inkludert urealisert tap på 74,37%. Det er ikke slik at dette kommer som noen stor overraskelse. Jeg var hele tiden klar over at det fantes en stor potensiell nedside i frontlinje selskapene. Men med unntak av konkurs så har stort sett alt det verste som kan skje, skjedd i FRO. Det betyr der i mot ikke at ikke FRO kan fortsette å falle. Dersom markedet blir verre vil sannsynligvis FRO også falle i takt med dette. Men jeg tror at etter restruktureringen vil FRO være godt rustet til å håndtere det dårlige tankmarkedet. Slik at for de tålmodige tror jeg det er en stor oppside i FRO på sikt.

Seadrill er porteføljens drøm. Selskapet har steget 89,21% i forhold til min kostpris. Dette i seg selv er ikke på langt nær like positivt som at utbytte har økt kraftig. Utbytte i forhold til kostpris basert på utbytte for Q3 2011 er pr. dags dato på 16,71% pr. år. Inkludert utbyttene jeg har mottatt så langt fra SDRL er min totale avkastning inkludert urealisert gevinst på 114,73%. Jeg var hele tiden klar over at det fantes en stor potensiell oppside i Frontlinjeselskapene og SDRL er virkelig et godt eksempel på hvor stor denne kan være. Jeg ser fortsatt stor oppside i SDRL. Det ser ut som det gode riggmarkedet vil fortsette enda en god stund til, og SDRL har enda mange muligheter for å hente ut store mengder kapital til aksjonærene.

Tre andre frontlinjeselskap med stort potensial er Golden Ocean Group, Knightsbridge Tankers og Ship Finance International.


If you have the guts to keep making mistakes, your wisdom and intelligence leap forward with huge momentum.
Holly Near

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar