Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

tirsdag 22. november 2011

Viktig lekse


Jeg husker jeg stusset fælt da Trøim sa at tankmarkedet er det verste han har sett siden svartedauden, og John Fredriksen mente at Trøim var for optimistisk. Jeg vurderte å selge, men gjorde det ikke.

I dag har jeg lært en viktig lekse. Prisen for leksen var høy, men hadde ikke priset vært så høy så hadde nok ikke leksen vært på nær like effektiv. Jeg fikk også en påminnelse om en til dels glemt lekse, så dette er en god dag.

Den nye leksen er følgende: Hvis John Fredriksen og/eller Tor Olav Trøim anbefaler å holde seg unna et av deres selskap eller en av deres egne bransjer, så holder en seg unna det selskapet eller den bransjen.

Den glemte leksen er dette: Ikke plasser for mange egg i samme kurv.

Jeg har fulgt Fredriksen og Trøim i flere år og jeg trodde jeg hadde relativt god oversikt over deres vaner. De har alltid fremstått som veldig ærlige overfor aksjonærene, spesielt i forhold til utrolig mange andre ledelser og hovedeiere i andre selskap. Jeg har også normalt vært veldig flink til å kjøpe når de har anbefalt kjøp, men langt dårligere på å selge når de har anbefalt salg. Dette har nå forandret seg. Fra nå av vil jeg være mye mer obs, dersom de går ut og anbefaler salg av egne selskap.

Jeg vurderte å kjøpe noe mer FRO i dag, men så leste jeg “Jeg anbefaler ikke å kjøpe tankaksjer nå” sier Trøim på presentasjonen. Da venter jeg med å øke eller redusere beholdningen min. Når forhandlingene med kreditorene er over, kommer jeg nesten garantert til å foreta meg enten kjøp eller salg.

På sikt vil jeg få se om dagens lekse vil ha noen positiv eller negativ effekt på porteføljen.

Sist jeg fikk en lignende lærdom så begynte jeg med utbytteinvestering. Så langt har dette vært en positiv forandring.

Do you know the difference between education and experience? Education is when you read the fine print; experience is what you get when you don't.
Pete Seeger


10 kommentarer:

  1. Dette er en veldig kjedelig dag for FRO aksjoærer, og jeg tror som deg at fallet enda ikke er over. På kort sikt vil kursen falle til emisjonskurs, og deretter er vi prisgitt markedet.

    Når Fredriksen sier det er på tide å satse på shipping igjen, skal jeg hive meg på. En bedre indikasjon på at bunnen er her finnes ikke.

    SvarSlett
  2. Samtidig er de mer positiv til bransjen nå en det de var for 1/2 år siden. Jeg har for min del tenkt til å fortsette å kjøpe på vei nedover. Det er ikke mulig at en hel næring kan fortsette å tape penger i den størrelsen som de gjør nå.
    Den store forskjellen videre utover vil være hvilke selskap som evner å hente inn ny kapital. De som ikke klarer dette (noe som vil være vanskelig for mange selskap) vil gå konkurs og da vil Fredriksen kjøpe de nyeste skipene fra de selskapene.
    Kjøper eier andeler i selskapet og har stor tro på at Frontline kommer styrket ut av denne krisen om 1 - 2 år frem i tid.

    SvarSlett
  3. Hvilke effekt gir Fro på sfl ? Den faller naturligvis også hardt, men den må da være en kjøps case nå? Faller over 20% i USA. Hva tror du Jack?

    SvarSlett
  4. Glemte å legge in mer i siste kommentaren...
    Vil bare si att jeg følger bloggen og syns den er meget bra.
    Håper på enda mer innlegg og flere analyser.
    Strålende!!

    SvarSlett
  5. 8.000 andeler i frontline. Kurs 18,37.

    Dette var den aller første av forhåpentligvis mange kjøp som jeg har tenkt å gjennomføre i frontline i 2012. Jeg gearer ikke så why not? vel å merke at trøim har nå prøvd å berolige investorene istedet for å skremme de som tidligere. Noe skjer.

    Jeg håper prisen blir liggende her eller lavere gjennom 2012 så jeg får hamstret en stor nok del av kaka. Man skal være tålmodig og ikke impulsiv, men når en kanon mulighet oppstår, må man bare jage den. Om jeg og mange andre tar feil å taper har ikke noe å si, da har man noe å fortelle barnebarna. Men en dag, sier det plutselig pang, og jeg vil heller tape på en dårlig investering, en å stå på sidelinjene og se en bra en utvikle seg foran snuten min.

    Mvh

    En eller annen fyr

    SvarSlett
  6. Jeg har også stor tro på FRO i det lange bildet. Det er for meg helt usannsynlig at Fredriksen vil la FRO gå konk. Det er alt for mye ut over penger som står på spill her for Fredriksen.

    Dersom en er langsiktig tror jeg dagens fall er en veldig god kjøpsmulighet for de som ønsker eksponering mot SFL. Men den kan godt falle mer dersom det blir mørkere for FRO og tankmarkedet. Men SFL er godt eksponert mot både offshore/rigg, tørrbulk og container så de har fortsatt mange ben å stå på. Ulempen er likevel at SFL er sterkt eksponert mot tank og stort sett alle tankskip er leid ut til FRO. Markedet er vel redd for at FRO ikke skal kunne betjene kostnadene sine og at SFL ikke vil få pengene sine. Dersom FRO ikke vil klare å betale SFL vil det absolutt merkes på SFL resultatene. Men jeg tror ikke det vil være tilfelle. Jeg tror Fredriksen vil lage en eller annen avtale mellom SFL og FRO til større fordel for FRO aksjonærene akkurat nå men til fordel for SFL aksjonærene på lengre sikt. Typisk at deler av betalingen blir utsatt eller lignende. Fredriksen sitter tross alt på begge sidene av bordet her og har større eierinteresser i SFL enn i FRO.

    SFL er min nest største investering og kraftig fall i SFL treffer meg som en slegge. Fallet på 20% i SFL kjente jeg bedre enn fallet på 40% i FRO i dag. Slik at jeg kommer ikke til å handle SFL med det første. Jeg sparer også opp kapital nå til å plassere i FRO når det blir klart hvordan restruktureringen vil bli. Jeg kjøpte der i mot litt mer i Knightsbridge Tankers i dag. Selskapet er eksponert mot både tørrbulk og tank, har flere av skipene sine på lengre kontrakter, en grei kontantbeholdning, lite gjeld og handles til en P/B på ca 1. Når mulighetene byr seg tror jeg Knightsbridge vil være i posisjon til å gjøre noen gode kjøp innenfor tank.

    Takk, fint at du liker bloggen. Kommer en liten analyse på GOL om ikke så lenge ;)

    SvarSlett
  7. En eller annen fyr, lykke til. Jeg tror at på lang sikt så vil investeringen din vise seg å være en god en. Men alt er opp til om Fredriksen ønsker å redde FRO eller ikke, og ikke minst hvordan han ønsker å redde FRO. Sannsynligvis så har vi svaret innen utgangen av 2011 i følge Trøim, om ikke så trolig i løpet av de første månedene av 2012. Etter dette er FRO tom for cash om ikke markedet bedrer seg en hel del over de neste ukene.

    SvarSlett
  8. Hvorfor satse på tank og bulk når Kina får en svær flåte, mange skip er under bygging og flere er bestilt. Store antall det er snakk om. Kina vil gjøre som i solcellemarkedet.

    SvarSlett
  9. En mulig kjempekontrakt på 80 tankskip i Kina skaper frykt i rederiene i et allerede elendig tankmarked.

    Ryktene har gått lenge, men har tiltatt de to siste ukene. Rent konkret er det to store oljeselskaper i Kina, PetroChina og Sinopec, som hver skal bestille 30- 40 VLCC’er (store tankskip fra 280.000 dvt). Levering av skipene blir fra 2013 til 2016, sier shippinganalytiker Erik Folkeson i First Securities til Aftenposten.


    Det er bestilt altfor mange tankskip. 8–10 prosent av flåten er overflødig. Veksten i handelen har ikke vært så sterk som ventet. Tor Olav Trøim mener at rederne har begått selvmord ved å bestille så mange skip.




    http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article4221367.ece

    SvarSlett
  10. Dersom kina bestiller flere skip så vil selvfølgelig dette utsette en bedring i markedet. Men for de selskapene som overlever så vil nok igjen tankmarkedet bli et lønnsomt sted å være. Det gjelder bare å velge riktig selskap og helst på riktig tidspunkt, så slipper en at aksjene faller 40% på en dag. Det vil ikke være mulig for noen å ta monopol på tankmarkedet, selv ikke “Kina“. I hvert fall ikke om de planlegger å tjene penger på det. De som går inn i tankmarkedet nå, bør ha en lang tidshorisont mener jeg. Det ser ikke ut til at det vil være noen rask bedring her.

    Men som Trøim også sa i dag så anbefaler han ikke å kjøpe tank aksjer nå. Slik at det kan være smart å vente en stund.

    SvarSlett