Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

søndag 27. juni 2010

Å diversifisere porteføljen

Hvor diversifisert bør porteføljen være?

Det er mange måter og muligheter for å diversifisere en portefølje. Du kan diversifisere med bakgrunn i land, valuta, sektor, små selskaper, store selskaper, utbytte, ikke utbytte osv...

I teorien vil en ny aksjer i porteføljen bety at du er en aksje nærmere å oppnå lik avkastning med aksjeindeksene. Flere aksjer i porteføljen betyr lavere risiko og lavere sjanse for stor fortjeneste.

Personlig ønsker jeg å være diversifisert i forskjellige sektorer, land og valutaer. Slik at en eventuel særnorsk krise, eller en krise i oljesektoren ikke vil gi en alt for stor påvirkning på utbyttene mine. Det hjelper ikke mye å være diversifisert i industri, shipping, energi, finans og eiendom dersom du kun har norske aksjer og det norske pengemarkedet tørker inn. Dette kan føre til at selskapene ikke lenger får lån og i tilegg høyere rente. Da kan du plutselig risikere at alle selskapene kutter utbyttene på likt. Eller dersom dollaren faller drastisk mot andre valutaer er det kjipt å kun være eksponert mot dollar.

Selv prøver jeg å øke porteføljen til mellom 30-40 selskaper hvor ingen står for mer enn 5% av porteføljen. Jeg ønsker også å være eksponert mot dollar, Euro og Nok. Jeg vil også ha aksjer fra flere forskjellige sektorer og gjerne sektorer hvor den enes død er den andres brød. Det vil si at om f.eks oljeprisene faller vil flere av energiselskapene falle i verdi men f.eks transportselskapene vil stige.

Jeg vil også ha en sikkerhet for totale globale finanskriser. Derfor eksponerer jeg meg mot medisiner, vitaminer, dagligvarer som tannkrem, såpe, melk og brød. Produkter du må ha uavhengig av finanskriser og naturkatastrofer.

Til sist vil jeg også ha en blanding av selskaper som på sikt vil gi en høy yield (Rente/utbyttegrad) på utbyttene og selskaper som gir en høy yield på utbyttene fra start. Selskaper som gir en høy yield fra start er gjerne i fare for å kutte utbyttene i nedgangstider eller ikke øke utbyttene men kun holde de på samme nivå år etter år. Selskaper som gir lav yield fra start øker gjerne utbyttene årlig både i medgang og motgang. Dette har gjerne sammenheng med at selskaper med høy yield betaler ut hele sin frie cash flow mens selskaper med lavere yield betaler gjerne ut kun halve.

Det viktigste for meg er å ikke miste hele inntektskilden som er utbyttene. Ved en slik diversifisering er sjangsen tilnærmet null for at alle selskaper skal fullstendig stoppe utbetaling av utbytter på likt. Det er viktigere for meg å ha en jevn inntekt hele tiden enn en stor inntekt i oppgangstider og ingen inntekt i nedgangstider.

Les også: Hvordan starte som utbytteinvestor

Do you know the only thing that gives me pleasure? It's to see my dividends coming in. - John D. Rockefeller



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar