Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

tirsdag 5. april 2011

Tid er penger

Da jeg rotet rundt i gamle esker fant jeg en tentamensoppgave i Norsk fra videregående skole. Jeg var vel rett rundt 16-17 år på den tiden og oppgaven gikk ut på å skrive noe ut fra en tittel som skulle være “Tid er penger”

Her er et utdrag fra min oppgave hvor jeg valgte å skrive oppgaven som en satire.

Tid er penger

Personlig så kan jeg ikke forstå hvordan tid kan være penger? Er det noe jeg har mer enn nok av så er det både tid og penger. Jeg ser ingen sammenheng mellom tid og penger annet enn at det tar tid å bruke penger. Dette er jo vell og bra syntes jeg siden jeg har så utrolig store mengder med tid og penger. Jeg mener da slår jeg jo 2 fluer i en smekk. Samtidig som jeg bruker noe av den ubeskrivelige mengden jeg har med penger, så bruker jeg også en god del av all den tiden jeg har….

…For de av dere som tid faktisk er penger, så tror jeg at jeg har funnet løsningen.
Dere drar ut hver dag og selger tiden deres for penger. Dette for å skaffe mer penger sånn at dere kan få mer frihet og fritid. Hvorfor ikke heller ansette pengene til å skaffe mer penger? Så kan dere bruke tiden deres til det dere helst vil bruke tiden deres på.

Når dere kommer hjem hver måned med lønningsposen så ikke plasser pengene i madrassen. Det må jo være utrolig irriterende å våkne klokken 06:00 hver morgen og se pengene ligge i madrassen og sløve til langt ut på ettermiddagen? Sett pengene i arbeid sier jeg! Det siste du skal gjøre, er å være engstelig og bare la pengene ligge i madrassen eller stå på kontoen. Det er fullstendig bortkastet. Du bør se på pengene som ansatte, og du ville ikke likt om dine ansatte bare sløvet! Så ikke la pengene gjøre det heller, men sett dem i arbeid! Vekk dem kl 06:00 om morgenen, dra dem ut av den myke madrassen og den gode varme kontoen og plasser dem i arbeid...

...Si til deg selv, ”Pengene mine burde jobber for meg hele tiden.
De er mine ansatte. Hvis noen av pengene mine ikke klarer å tjene mer penger, så er de dårlige penger, og da vil jeg ikke ha noe med de å gjøre.” Så får du også kanskje forandret ditt liv fra at ”tid er penger” til at penger er penger og tid er tid.

Som dere sikkert forstår var meningen at satiren skulle være ironisk og provoserende. På den tiden hadde jeg veldig lite tid og enda mindre penger. Det var kun ett år eller to før denne oppgaven jeg virkelig begynte å fokusere på investeringer. Jeg fokuserte spesielt på eiendomsinvestering og aksje/aksjefondsinvesteringer og prøvde å lære så mye jeg kunne om dette.
Dette var første gang jeg fikk tankene mine ned på papir og innså at målet mitt var å sette pengene mine i arbeid slik at jeg ikke trengte å jobbe for å tjene penger.

Jeg anser dette som starten på mitt arbeid mot en stor nok passiv inntekt til at jeg kan leve av den. Nå mange år senere jobber jeg fortsatt mot det samme målet, men er langt nærmere nå enn da. Fra den gang og frem til nå har jeg prøvd og feilet mange ganger. Jeg har hatt mange dyre lekser opp gjennom årene, men jeg tror jeg nå har funnet en metoden som fungerer og kan ta meg til målet mitt.

I mitt neste innlegg vil jeg ta for meg noen metoder for passiv inntekt.

I was at the end of my tether when my first book was published. For eight years I didn't make a penny, I worked so hard, didn't drink, didn't enjoy life.
Orhan Pamuk






4 kommentarer:

  1. Har veldig sans for investeringsstrategien du presenterer, men det kunne gjerne gått litt fortere.... :) fikk nylig mitt første utbytte etter oppstart av porteføljen, hele 60 kr ;)

    SvarSlett
  2. Hehe ja det er ingen raske penger her. Dette er en bli rik sakte strategi. Det gjelder å ha god tid og mye tålmodighet. Men jeg er overbevist om at strategien på sikt vil slå markedet hvert eneste år.

    Det minste enkeltutbytte jeg får er fra Archer Daniels på kr 73 pr. kvartal. Archer økte faktisk utbytte akkurat med 6,7% slik at det går i riktig rettning.

    Hvilket selskap sitter du i?

    SvarSlett
  3. Akkurat nå sitter jeg i Altria Group, Frontline og Ship Finance. Fra tidligere har jeg også en post i Seawell. Jeg setter av noen kroner hver måned og planen er å kjøpe en post hver gang jeg passerer 10000. Putter også noen kroner i et globalt indeksfond. Dette er den langsiktige strategien.

    Jeg leker meg også med en annen portefølje, hvor jeg forsøker ut noen (swing)trading strategier.

    SvarSlett
  4. Høres ut som du har en god strategi. Jeg sitter selv long i selskapene du har nevnt over, med unntak av Seawell. Om jeg skulle spart i fond så hadde jeg også valgt indeksfond, da er du sikret gjennomsnittlig avkastning. Noe som er mer enn de fleste fond og privataksjonærer klarer.

    Jeg kjenner ikke så godt til swing trading. Annet enn at det går vel ut på å utnytte trendskiftene i markedet?

    Uansett er det smart å prøve ut litt forskjellige strategier for å bygge seg litt kunnskap og se hva som passer best for en selv.

    Lykke til ;)

    SvarSlett