Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

torsdag 28. april 2011

Motivert av andres ulykke

Jeg vet av erfaring at det noen ganger kan være motiverende å se andre til dels mislykkes eller slite litt. Motivasjonen kommer som regel ikke av at andre “lider” men heller av det at du ser at det finnes andre som sitter i samme båt som deg selv. Det gir en styrke å vite at du ikke er alene i verden med de problemene en måtte ha. Det er også gjerne motiverende å se at noen har det enda verre enn en selv. En tenker gjerne da at en egentlig ikke har det så galt når alt kommer til alt.

Derfor har jeg laget ett innlegg over de fem investeringene som har hatt den dårligste kursutviklingen i porteføljen.

Topp 5 på bunn!
1. Golden Ocean Group: -21%
Tørrbulkmarkedet blir bare verre og verre og det er vanskelig å si hvor bunnen er. Jeg ville ikke vært i noe annet tørrbulkselskap enn GOGL i denne stormen. Utsiktene for GOGL ser betydelig lysere ut enn for de fleste av konkurrentene. Men også GOGL har flere skip som kommer inn i markedet og som går av kontrakt i løpet av 2011 og 2012. Slik at nedsiden for GOGL er fortsatt stor. Men om GOGL klarer å unngå de største slagene vil dagens inngang være veldig god når markedet en gang går tilbake til normalen. Jeg håper å kunne se tilbake på denne posten om 2 år med 30% avkastning fra utbytte og ca 20-30% avkastning fra verdistigning Men som sagt er det stor usikkerhet og stor risiko i bulkmarkedet pr. dags dato.

2. Frontline: -19,33%
Tankmarkedet som med tørrbulkmarkedet er også veldig dårlig. Jeg tror der i mot at tankmarkedet kan snu seg raskere enn tørrbulkmarkedet. Men i Frontline er det også stor risiko og jeg vet ikke hvilket selskap av FRO og GOGL jeg ser størst nedside i. Men som med GOGL tror jeg på stor oppside i FRO også på lang sikt. Etterspørselen etter olje øker og før eller siden vil etterspørselen overstige tilbudet. Tankmarkedet overdriver alltid opp og nedsider. Slik at i stedet for en jevn stigning har vi en berg og dalbane av bunner og topper.

3. Hudson City Bank: -18,40%
Hele den amerikanske banksektoren har fått mye juling etter finanskrisen. Mye er også velfortjent. Mange skyr fortsatt amerikanske bankaksjer som pesten. Som nevnt tidligere ble Hudson City Bank presset til å redusere gjeld og fikk derfor ett tap på $1,13 som er relativt stort, men forventet. Dette resulterte i at utbytte ble kuttet med ca 50% til 0,32 pr. år. Som resulterer i 3,3% utbytte pr. år. På dagens kurs med dagens utbyttegrad anser jeg fortsatt HCBK som en god investering på lang sikt og velger å holde min posisjon.

4. North Atlantic Drilling: -1,85%
Selskapet er helt nytt og det er ingenting enda som tilsier at kursen skal stige eller falle. Dere kan lese hva jeg mener om North Atlantic drilling her.

5. Sysco Corp: -1,24
Les min analyse av Sysco her.

PS: Frontline og Golden Ocean Group er to av mine fem største investeringer.

I learned to embrace risk, as long as it was well thought out and, in a worst-case scenario, I’d still land on my feet.
Eli Broad





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar