Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

lørdag 7. april 2012

Nordic American Tankers (NAT) vil kollapse, men ikke enda

Den noe provoserende tittelen er min spådom for Nordic American Tankers, dersom de fortsetter i samme bane som nå og med samme strategi. Men om NAT vil kollapse om 2 år eller 12 år er vanskelig å si.

Dette innlegget om NAT er delt inn i to deler. Del 1 vil først og fremst ta for seg fordelene med NAT og del 2 vil ta for seg bakdelene med NAT.

Nordic American Tankers (NAT) ble startet i 1995 av Herbjørn Hansson og holder til på Bermuda. Herbjørn Hansson er fortsatt styrelder, CEO og en minoritetsaksjonær i selskapet.

NAT har betalt utbytte hvert kvartal de siste 58 kvartalene. Det vil si over 14 år på rad. Det er ikke mange andre selskap i shippingbransjen som kan skryte av det samme. Selskapet har i tillegg økt flåten sin fra 3 til 20 Suezmaxer på mindre enn 7 år og har en av de laveste break even ratene i bransjen på kun $11,000,- per dag. Men ikke nok med det, NAT er også nesten gjeldsfri. Gjeld utgjør kun 23% av deres bokførte verdier. I følge selskapet selv utgjorde gjeld kun ca 140 millioner USD ved utgangen av 2011 og kontantbeholdningen deres var på rundt 100 millioner USD.

Med en av markedes laveste break even og nesten ikke gjeld er selskapet godt posisjonert til å overleve og utnytte dagens dårlige tankmarked. Selskapet har også uttalt at dersom ratene fortsetter å falle og prisen på skip også fortsetter å falle, er selskapet i en posisjon hvor de kan velge å kjøpe flere skip om de anser det som lønnsomt. Slik at videre oppkjøp vil ikke komme som noen overraskelse her.

Når tankmarkedet bedres tror jeg NAT vil kunne stige kraftig, og det samme gjelder også for utbytte. Spesielt med tanke på at NAT kjøpte en Suezmax i 2011, to i 2010 og fire i 2009. Dette er skip som vil være gode tilskudd når ratene en gang bedres. Selskapet prises også kun til en P/B på 0,86 eller 86% av bokførte verdier ved dagens kurs. Men med tanke på at jeg anser NAT som en stor boble, ville jeg ikke kjøpt selskapet, likevel jeg tror det skal opp før det skal ned.

Selskapet ser ut til å være for godt til å være sant, og det er akkurat hva det også er, mener jeg. For det er en grunn til at selskapet har noen av bransjens laveste break even rater, laveste gjeldsgrad, og høyeste utbytter. Det er også en grunn til at Herbjørn Hansson selv kun sitter med 2-4% av NAT-aksjene, i motsetning til for eksempel John Fredriksen som ofte sitter med 30-50% av aksjene i sine selskap. Det er nok også en grunn til at Herbjørn Hansson har laget en avtale som sier at ved hver emisjon skal “The manager” (han selv) motta den mengden aksjer som behøves for at han skal opprettholde sin eierandel på 2% av selskapet og dermed ikke bli utvannet slik de resterende aksjonærene blir ved eventuelle emisjoner.

Les del 2 her.

"Some people seem to think there's no trouble just because it hasn't happened yet. If you jump out the window at the 42nd floor and you're still doing fine as you pass the 27th floor, that doesn't mean you don't have a serious problem. I would want to address the problem right now."
Charlie Munger

6 kommentarer:

  1. Veldig godt skrevet, og viktig poeng med management avtalen. Dette er en kjent måte i shipping å frarøve selskapet penger, på de andre aksjonærenes bekostning. Selskapet hans, Scandic American Shipping, fakturerer opp mot 100 mill i året på NAT.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Jeg var ikke klar over at selskapet hans også henter penger ut av NAT slik, men det forundrer meg ikke. Det virker på meg som han melker selskapet på alle måter han kan uten å vekke for mye oppsikt.

      Slett
  2. Virker ikke som de har emisjon ofte, ettersom de har gitt utbytte 58 kvartaler på rad. Samtidig eier han "bare" 2% av selskapet, slik at dette kan være innom noe lønnsforhandlinger med konsernet. Men anser ikke dette som en troverdig selskap. Bra spottet Jack Crown, skal selv ta meg tid til å analysere selskapet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det virker kanskje ikke som de har emisjoner ofte, men mitt neste innlegg om NAT vil fokusere en god del på emisjonene, for det er overraskende mange av de. Hadde det ikke vært for emisjonene så hadde det nok ikke vært utbytter 58 kvartaler på rad.

      Men det er veldig lurt av deg å selv analysere selskapet og gjøre opp din egen mening.

      Slett
  3. Gode vurderinger! Fantastisk lite egoistisk at du tar deg tid til å dele betraktninger om aksjene.

    Siden alle gode kommentarfeltet har en surpomp som henger seg opp i rettskriving tillater jeg meg å nevne at det heter 'ulemper', ikke bakdeler. :)

    SvarSlett
  4. Hei, fint at du liker den. I dag kommer også del to. :)

    Når det kommer til ulempe og bakdel så mener språkrådet og universitetet i Oslo at disse er synonyme.

    Men det har kanskje også med dialekt og at du kanskje kommer fra et sted hvor bakdel er lite utbredt i forhold til ulempe. Men for meg er bakdel et mer naturlig antonym til fordel enn ulempe. Likevel jeg også bruker ulempe.

    SvarSlett