Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

tirsdag 6. desember 2011

Fredriksen restrukturerer Frontline

Restruktureringen ble bedre enn hva jeg hadde forventet. Fredriksen har alltid vært dyktig på å skjerme aksjonærene når det går dårlig med selskapene og denne gangen var ikke noe unntak. Jeg ser frem til å kjøpe aksjer i det nye FRO 2012 også. Jeg tror at på sikt når tankmarkedet bedrer seg, vil FRO kjøpe opp hele FRO 2012 igjen, og at det vil kunne bli en hyggelig gevinst for aksjonærene i FRO 2012. Det er også mulig FRO 2012 kjøper opp Frontline. Det virker uansett usannsynlig for meg at det skal eksistere to Frontline selskap, spesielt også når de har samme forretningsmodell.

Restruktureringen er ikke endelig godkjent, men det er lite sannsynlig at kreditorene vil motsette seg denne restruktureringen tror jeg.

Les DN artikkel: Oppretter nytt selskap som skal ta over gjeld og hente inn 1,4 milliarder kroner i egenkapital.


Go big or go home. Because it's true. What do you have to lose?
Eliza Dushku







6 kommentarer:

  1. Fremtidig-revisor06 desember, 2011

    Hei, først og fremst; tusen takk for en flott blogg! Jeg hadde små anelser om jeg ville begynne med aksje handel men tvilte litt, men du har overbevist meg ;)

    Når tror du Frontline 2012 vil være på børsen?

    Håper du fortsetter den gode jobben du gjør!

    SvarSlett
  2. Hei

    Takk setter pris på at du liker bloggen og arbeidet jeg gjør :)

    Hvis du har eller får interessen for aksjer kan det være veldig spennende. Bare vær forberedt på at det vil påvirke psyken din på godt og vondt, spesielt om du biter over litt for mye. Jeg vil også fraråde deg fra å investere på bakgrunn av noe du leser på bloggen her. Bruk det gjerne som en innledning til videre arbeid før en investering, men ikke ta alt for god fisk.

    Frontline 2012 skal noteres på OTC listen, det vil si unoterte listen. Jeg regner med det vil skje tidlig i Q1 2012, men det kan også gå fortere eller kanskje saktere. Det kommer mye an på hvor raske kreditorene er med å godta restruktureringen og hvor rask JF er. Kreditorene og resten av motpartene har frist frem til 31.12.11. JF har en historie for å gjøre ting veldig raskt. Slik at det kan være alt det formelle er klargjort allerede, og vi kun venter på kreditorene.

    Skal du inn i FRO 2012 eller FRO tror jeg det kan være smart å være forberedt på at du kan måtte sitte der noen år, og at det kan svinge en del. Alt er avhengig av hvor lang tid det vil ta før tankmarkedet bedrer seg. Det kan også hende det vil bli verre før det blir bedre. Uansett ser det ut til at både FRO og FRO 2012 vil være godt rustet i flere år frem i tid etter restruktureringen.

    Som sakt ser jeg for meg at et FRO kjøper opp det andre FRO, men jeg tror ikke dette vil skje før tankmarkedet bedrer seg. Om det skjer i 2013 eller 2016 er vanskelig å si.

    SvarSlett
  3. Fremtidig-revisor08 desember, 2011

    Liker analysene dine godt. Kan se at du virkelig er inne i dette og kan det med de analysene du tar for deg!

    Jeg har lest og fått med meg en del om aksjehandel og hva det innebærer. Jeg studerer til å bli revisor i, så jeg tenker på at jeg kan få mer utbytte av sparepengene mine i fremtiden med aksjer enn å ha dem i banken.

    JF sine aksjer virker kurante i og med som du sier så er han svært aksjonærvennlig. Det kunne vært interessant å besitte verdipapirer i det nye selskapet, da jeg har svært tro på denne mannen og hva han er kapabel til å evne.

    SvarSlett
  4. Som kommende revisor kan det være lærerikt å drive med investering på si. Noe av det viktigste når en skal investere (dersom en er langsiktig) er å lese kvartalsrapportene og bli kjent med selskapets økonomi.

    Ja Fredriksen er normalt veldig aksjonærvennlig. Det som der i mot er viktig å vite med Fredriksen er at stort sett alle selskapene opererer i svært sykliske bransjer, slik at en må forvente store svingninger. Fredriksens strategi er også stort sett alltid å bygge selskapene opp til å bli ekstremt store med masse gjeld og emisjoner for så å melke selskapene for stort sett alt av kapital. Dette er en strategi som normalt har fungert veldig godt i lengden for de langsiktige. Men det passer ikke for de som ikke tåler store svingninger. Det finnes der i mot to selskap i Fredriksensystemet som har en strategi som jeg anser som mindre risikofylt og det er Ship Finance International og Knightsbridge Tankers.

    En bør være klar over at det kan ta noen år før vi ser en markert bedring i tankmarkedet, slik at om en skal inn i FRO bør en nok ha en tidshorisont på noen år. Men en vet aldri, tankmarkedet kan snu raskere enn en tror.

    SvarSlett
  5. Hei Jack,
    Enig med samtlige andre her om at bloggen din er kjempe bra. Jeg benytter den spesielt ifh til analysene og din utbytte tankegang.
    Legger merke til at det er noen analytikere som "spår" at FRO skal ned til ca 5 kr så det er vanskelig å vite når en skal kjøpe seg inn.. Har du noen tanker til prisen på aksjen?
    Jeg har i lengre tid nå også kjøpt meg opp i SFL. Denne aksjen virker på meg som veldig underpriset med dagens kurs (noen tanker?)
    Ifh til tank markedet så har jeg veldig vanskelig for å tro på mange år med et marked som går i minus for operatørene. Det er vel naturlig å tro at veldig mange selskaper vil slite med å hente inn penger og spesielt i dag hvor lån / emisjoner ikke er enklest.. Noen tanker??
    Hilsen
    Jabba

    SvarSlett
  6. Hei jabba

    Det er fint å høre :)

    Jeg tror ikke den skal til kr 5, men det vil likevel ikke overraske meg om det skjer. Det er langt mer markedspsykologien som styrer kursen nå enn det fundamentale mener jeg. Slik at om ikke EU snart klarer å komme frem med en troverdig redningsplan så regner jeg med FRO vil falle mer enn markedet generelt. Uavhengig av dette så tror jeg også FRO risikerer å falle mer dersom tankmarkedet blir verre eller holder seg lavt over lengre tid. Jeg er likevel overbevist om at FRO skal langt opp igjen når tankmarkedet bedrer seg. Men jeg kan selvfølgelig ta feil. Jeg så at FRO ville gå tom for cash senest i løpet av 2012. Men jeg hadde ikke trodd tankmarkedet ville bli så ille som det har blitt og at FRO ville ende opp hvor den er nå.

    SFL liker jeg veldig godt. Det er min nest største investering også. Jeg tror også du kan ha rett i at denne er noe underpriset på dagens nivå. Det blir spennende å se hvordan Q4 inntektene blir ettersom at inntektene fra FRO nå er redusert. Jeg tror fallet i EPS som følge av FRO i verste fall blir på 20%, men SFL har fått inn tre nye tørrbulkskip som har gått på full kontrakt hele Q4. Slik at disse vil igjen bidra positivt til inntektene. Om ikke det kommer noen uventede nedskrivninger tilknyttet FRO eller noe annet så tror jeg Q4 resultatet vil ende på rundt det samme som for Q3. Den største risikoen i SFL slik jeg ser det, er dersom flere av leietakerne ikke skal kunne betale for seg, slik som med FRO. Nå er dette mindre sannsynlig for alle de andre markedene SFL opererer i går bedre enn tankmarkedet. Spesielt riggmarkedet er veldig godt for øyeblikket og supplymarkedet ser ut til å være på vei opp. Den nest største risikoen må være dersom verdiene på skipene skulle falle nok til at SFL blir tvunget til å betale ned ekstra gjeld for å overholde avtalene. Jeg tror ikke dette er så sannsynlig men en vet aldri, og om det skulle skje tror jeg ikke det vil være så alt for risikabelt. De har tross alt litt cash på bok og solide inntekter. Den tredje risikoen eller usikkerheten er at SFL har en relativt lav kontantbeholdning og mye gjeld, om det kan anses som noen risiko. For i teorien så behøver SFL nesten ikke kontanter da de som nevnt har solide inntekter. Inntektene er også mer enn store nok til å betjene gjelden. De aller fleste av SFL’s fartøyer er på kontrakter som varer 10 år eller mer. Under 4% av fartøyene er på kontrakter som er kortere enn 5 år. Alt i alt er jeg veldig positiv til SFL.

    Tilbudet i forhold til etterspørsel er alt for stort i tankmarkedet, og flere skip kommer ut i 2012 og 2013 også. Slik at skip må kanselleres, eller så må skrapingen økes. Hvis ikke dette skjer må etterspørselen for tankskip økes drastisk, noe som er usannsynlig. Det kan være veldig dyrt å kansellere nybygg, og det kan også være ulønnsomt å skrape skip som kan ha flere gode år igjen. Slik at jeg tror de fleste tankselskap vil prøve å holde ut lengst mulig. Slik markedet er nå så gjelder det egentlig bare å bite seg fast og overlevere lengre enn de fleste andre. Jeg tror du har helt rett i at mange vil ha problemer med å hente inn penger, derfor vil på sikt en del redere gå konk, og/eller bli tvunget til å kansellere, selge og skrape skip. Fro er jeg sikker på vil overleve, spesielt etter restruktureringen er ferdig. Jeg vet ikke når tankmarkedet vil bli bedre. Men jeg vil bli overrasket om ikke tankmarkedet er lønnsomt innen 2015.

    SvarSlett