Frontline (FRO)
Frontline har vært litt av en
utfordring det siste året. Selskapet falt jevnt og trutt gjennom stort sett
hele 2011 og endte med en stor restrukturering. Kort og raskt ble 6 VLCCer, 4
Suezmaxer og 5 VLCC nybygg solgt til Frontline 2012. Avtalene på innleide skip
fra SFL ble reforhandlet og FRO har nå lavere break even på sine resterende
skip, ingen bankgjeld, 10 skip og 5 nybygg mindre og en eierandel i Frontline
2012 på ca 8,8%. FRO er nå godt rustet til å overleve det dårlige tankmarkedet
og godt rustet for en oppgang når den en gang måtte komme.
For Q4 2011 fikk FRO en EPS
på $ -4,41 det vil si ca -25,57 NOK. Dette skyldes hovedsakelig nedskrivninger
på salget til Frontline 2012 og var som forventet. Etter salgene har FRO en
kontantbeholdning på 161 millioner USD, over 40 skip i porteføljen (Hovedsakelig
leid inn fra SFL), og administrerer over 60 skip. Jeg regner også med at FRO og
FRO2012 vil slå seg sammen igjen en gang i fremtiden.
Golden Ocean Group (GOGL)
GOGL ser ut til å klare seg
godt, likevel kursen har svingt en del. GOGL har vært godt rustet siden
restruktureringen i 2009 og er det fortsatt. Resultatet for Q4 ble på 0,01 USD.
Jeg regnet med det ville bli noe høyere, men med tanke på at selskapet hadde
noen ekstraordinære nedskrivninger på bakgrunn av fallende skipsverdier, så er
ikke resultatet overraskende. Det at tørrbulkratene er på sitt laveste på ca 20
år er også med på å legge en demper på inntektspotensialet. Til gjengjeld har
GOGL en overkommelig gjeldsgrad, en relativt stor kontantbeholdning på 126
millioner USD og ser ut til å være godt rustet for fremtiden. GOGL har lenge signalisert at de leter etter
investeringer, og med tanke på at skipsverdiene i dag er på sitt laveste på
over 10 år, så er det ikke usannsynlig at GOGL vil foreta seg noe i løpet av
2012.
Ship Finance International
(SFL)
SFL dette er et stort
lyspunkt i dagens horrible shippingmarkeder. EPS og utbytte for Q4 var som
forventet, men det var en del andre positive faktorer i Q4 rapporten. Under restruktureringen av FRO kom ikke alle detaljene
rundt hvordan dette ville påvirke SFL frem. En kunne se at det i lengden ville
påvirke SFL positivt men ikke hvor positivt. Ratene for skipene SFL har leid ut
til FRO ble redusert med $6,500,- Dette gjelder for alle VLCCer, Suezmaxer og
OBOs. Dette er selvfølgelig en stor fordel for FRO. Der i mot vil dette i
verste fall redusere inntektene til SFL med 66 millioner USD per år. Til gjengjeld fikk SFL en engangs utbetaling
på 106 mill USD fra FRO og 100% av rateinntektene opp til nivået for den gamle
avtalen mellom FRO og SFL. Dette var kjent og ikke noe nytt. Det som der i mot
overrasket meg positivt er at SFL nå vil stikke av med 25% av inntektene over de
originale grunnratene i avtalen mellom FRO og SFL. Det vil si 5% mer enn hva
SFL fikk i den tidligere avtalen. Dette betyr også at inntektspotensialet for
SFL over grunnraten har økt med 25%. Noe som er ganske betydningsfylt. Dette er
i lengden negativt for FRO-aksjonærene men positivt for oss SFL aksjonærer.
Hvis du som meg sitter i både SFL og FRO er det egentlig kun snakk om logistikk
og vil ha liten eller ingen påvirkning på totalutbytte, litt avhengig av
hvordan du har fordelt kapitalen mellom FRO og SFL. Inntektspotensialet totalt
sett for SFL har økt og vil sannsynligvis fortsette å øke gjennom 2012 og
videre. Etter SDRL er SFL min største investering.
Knightsbridge Tankers (VLCCF)
VLCCF leverte som forventet.
EPS på $0,39 og utbytte på $0,50. VLCCF er et av mine favorittselskaper i
Fredriksen-atmosfæren. Selskapet skiller seg ut fra de andre selskapene og er
en kombinasjon av SFL på den ene siden og FRO/GOGL på den andre siden. Et
virkelig godt drevet selskap som har vist seg veldig lønnsomt for selskapets
langsiktige og trofaste aksjonærer. En av selskapets oljetankere operer i dag i
spotmarkedet og to til går av kontrakt i løpet av 2012. Om ikke spotratene øker
fra dagens nivå, vil dette legge et negativt press på inntektspotensialet for
VLCCF. Jeg håper der i mot at alle tre skipene blir solgt i løpet av 2012-2013.
Selskapet har lite gjeld og mye cash,
slik at vi kan forvente større investeringer i både tank og tørrbulk, kanskje
så tidlig som i 2012. VLCCF ble også rammet av FRO’s restrukturering og har
redusert dagratene for det ene skipet leid av FRO fra 37,750 til 27,050
USD.
Fra mitt synspunkt går alle 4
selskaper en veldig spennende tid i møte. Oppsummert kommer nok ikke FRO til å
utføre noen større investeringer. Der i mot vil vi nok FRO2012 (FRNT) utføre
noen store investeringer i løpet av 2012-2014. Golden Ocean Group har lenge
signalisert at de venter på de rette investeringene og det riktige tidspunktet.
De har også signalisert at de hovedsakelig ønsker å kjøpe nye og
kostnadseffektive skip. Slik at fra GOGL vil vi også kunne forvente
investeringer i 2012-2013 regner jeg med. Akkurat det samme gjelder også for
VLCCF. Her regner jeg der i mot også med at vi kan få noen salg av skip. SFL
der i mot tror jeg ikke vil gjøre noen særlig større nye investeringer. De har
allerede mottatt en del nye skip og har flere på vei. Noe som vil øke
inntektspotensialet for SFL.
Jeg anser FRNT og FRO for å
tilby størst risiko og størst potensial for høy totalavkastning. På en
tredjeplass kommer GOGL og helt på bunn med en del marginer fra topp 3 kommer
VLCCF og SFL. I SFL og VLCCF får en mer sikkerhet og stabilitet i utbyttene på
bekostning av noe høyere avkastningspotensial. I VLCCF vil jeg heller ikke bli
overrasket om utbytte reduseres en del i løpet av de neste kvartalene, for å bevare
kontantbeholdningen til potensielle investeringer.
"Invest at the point of maximum
pessimism."
John Templeton
John Templeton
Vil bare benytte anledningen til å si tusen takk for at du legger ned arbeid i denne bloggen.
SvarSlettDet blir virkelig verdsatt og er til hjelp for oss ikke-proffe investorer.
Er hellig overbevist om at der er en enorm oppside for frontline på 5 års sikt. Men der er nok noen magre år først. Så da blir vel cluet når tid en skal hoppe på toget.
Leste i Finansavisen rundt nyttår at "investor-fiffen" trodde at Frontline var det selskapet som vil gjøre det dårligst på børsen i 2012.
Så da har nå en litt tid på å pante tomflasker for å kjøpe Frontline aksjer :-)
Hei
SlettTakk, det er fint å høre at bloggen er til hjelp :)
Ja med 5 års sikt tror jeg også oppsiden er stor i FRO. Er også enig med deg i at det er godt mulig det enda vil bli noen dårlige år før vi ser begynnelsen på en oppgang i tank. Det er også godt mulig "investor-fiffen" får rett i sine spådommer. Jeg har ingen klar formening om hva som vil skje med FRO i løpet av 2012 så jeg følger bare selskapet videre ned eller opp. FRO2012 (FRNT) der i mot tror jeg vi på et eller annet tidspunkt i løpet av 2012 vil kunne få for rundt 17,- igjen.
Hva med "Jinhui Shipping and Transportation" de er priset bedre en GOGL, og har dessuten bedre resultater en GOGL. Hva synes du om selskapet, de har ikke gitt utbytte siden 2008 så kanskje du ikke følger selskapet?
SvarSlettHei, jeg har faktisk fulgt litt med på JIN og har vurdert JIN som en mulig verdiinvestering. Venter på Q4 rapporten fra JIN.
SlettDa jeg først kjøpte GOGL vurderte jeg også JIN og det at de ikke har betalt utbytte siden 2008 var en stor grunn til at jeg ikke valgte JIN den gang. Det at GOGL har JF som jeg kjenner godt til og jeg er godt kjent med utbyttepolitikken, var også en annen grunn til at jeg valgte GOGL. Jeg kan ikke huske hvordan JIN var priset den gang i forhold til GOGL, men uten at jeg har satt meg dypt inn i JIN så er jeg enig med deg i at de ser langt bedre priset ut enn GOGL. De har en stor kontantbeholdning, lite gjeld og ser ut til å tjene gode penger. Jeg kommer likevel ikke til å bytte JIN ut med GOGL, da jeg er veldig komfortabel med GOGL og føler jeg har god oversikt over både GOGL og JF. Jeg kjenner også godt til utbyttepolitikken som nevnt og det er et stort pluss for min del. Men som nevnt er det godt mulig jeg kjøper litt JIN som en verdiinvestering.
Sitter du i JIN?
Har holdt meg unna shipping det siste året, ettersom jeg ventet at ratene skulle falle mer. Synes derimot tiden er inne for å kjøpe JIN, med tørrbulkratene på 700 poeng. Kommer trolig til å kjøpe aksjer i selskapet på slutten av 1. Kvartal, da jeg forventer at dette blir det tøffeste kvartalet på lenge. Prøver å kjøpe under 10 kr, det vil isåfall være et knakende bra kjøp!
SvarSlettDu har gjort smart i holde deg unna det siste året. Det kan sikkert være en god ide å kjøpe JIN under kr 10 også om den skal ned der igjen. Du får ha lykke til med investeringen :)
SvarSlett