Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

onsdag 8. juni 2011

Investeringer hvor jeg aldri vil tape penger

Dette er investeringer som gjennom utbytte eller realisert kursgevinst, har betalt tilbake hele den originale investeringen min.

Så langt er det kun Golar LNG jeg har fått igjen mer enn 100% av investert beløp.
Jeg solgte nylig litt i underkant av 33% av investeringen min i Golar LNG. Dette gav meg tilbake 89,63% av investeringen. I tilegg har jeg mottatt 11,84% fra utbyttene. Totalt utgjør dette 101,47% Om ikke lenge kommer også Q1 utbytte for GOL som vil øke avkastningen enda noen prosent.

Under har jeg laget et diagram som viser en del av Fredriksen selskapene og hvor mye av investeringen som så langt er tilbakebetalt.

I GOL og DESSC er det også realisert avkastning fra nedsalg som er tatt med i grafen. I resten av selskapene er det kun realisert avkastning fra utbyttene.



Så langt er det ikke tilbakebetalt så mye. Men om 2-3 år vil jeg tro flere av disse er på over 50% tilbakebetalt kun fra utbyttene.

Someone's sitting in the shade today because someone planted a tree a long time ago.
Warren Buffett





4 kommentarer:

  1. Austevoll Seafood betaler utbytte, mange analytikere mener selskapet er priset lavt. Har et stort ønske om at du vurderer selskapet her på bloggen. Orkla er også et ønske med tiden. Ha en god dag! Pilene på Oslo Børs peker oppover!!!

    SvarSlett
  2. Hei

    Jeg laget akkurat en analyse av Orkla for noen uker siden. Denne kan du finne under “analyser” Kort tid etter analysen, begynte Orkla med tilbakekjøp av aksjer. Jeg anser disse tilbakekjøpene som veldig positivt. Hagen kjøpte jo også aksjer for i overkant av 500 mill på onsdag.

    Jeg skal se nærmere på Austevoll Seafood og prøve å få satt sammen en analyse i løpet av de neste ukene.

    SvarSlett
  3. Hva med å skrive litt om hvordan Nordnet håndterer skatt på utenlandske investeringer, og kildeskatt.

    Har du forresten sett på Protector og Telio?

    Eller Atlanic Power Corporation med månedlige utbytter?

    SvarSlett
  4. Hei

    Nei jeg har ikke sett på noen av disse selskapene, men månedlig utbytte er alltid spennende.

    Når det gjelder Amerikanske aksjer som jeg handler mye med, så trekker Nordnet 15% på utbyttene, samme dag som du mottar utbyttene. Nordnet trekker ikke automatisk ved salg av amerikanske aksjer. Ut over det kjenner jeg ikke stort til hvordan Nordnet håndterer skatten fra diverse land. Jeg ville Spurt Nordnet direkte. Da er du sikker på at du får riktig svar.

    SvarSlett