Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

mandag 5. september 2011

Er tiden inne for å kjøpe gull?


Del 2 av “Hvorfor gull?”

Jeg tror ikke tiden er inne for å kjøpe gull nå. Dersom du tror på et større fall i verdens finansmarked, og er redd for at verdiene dine skal fordufte, er nok tiden inne for å kjøpe gull. Men jeg tror det er større sannsynlighet for at verdensøkonomien skal opp enn ned på sikt, og da er nok ikke tiden inne for å kjøpe gull.

Det at det også virker som stort sett hele verden nå sitter i gull, gjør meg nervøs. Det er garantert en hel masse amatører som nå sitter i gull og som overhode ikke burde være der. Disse er ofte de siste til å kjøpe og de siste til å selge. De skaper også en hel masse usikkerhet og bobleeffekter.

India og Kina står for den største delen av den global etterspørselen etter gull. Til sammen står de for 52% av global sluttbrukerinvestering og 55% av den globale smykkeetterspørselen. Fra mitt ståsted høres det skummelt ut å legge så stor tillitt til at Kina og India vil opprettholde og øke denne etterspørselen i årene frem over.

I tilegg så vil det før eller siden bli så dyrt med gull at prisene på gullsmykkerier vil måtte øke betraktelig om ikke gullsmedene ønsker å kutte drastisk i sine marginer. Det samme gjelder for industrier som også bruker gull i sine produkter eller produksjon. Når prisen på gull har steget med 80% siden finanskrisen og flere 100% de siste årene, betyr dette at andre alternativer kanskje nå er mer attraktive enn gull.

Dersom en skal kjøpe gull bør en ha klart for seg hvorfor en kjøper gull. Kjøper du for å spekulere i en oppgang i gullprisene og da også ofte en nedgang i verdensøkonomien. Eller kjøper du for du er redd at aksjer og valuta på sikt vil miste sin verdi. At verdiene dine ikke lengre er trygge i banken, valutaer, aksjer eller noen annen form for investering. De som hører til den siste gruppen investerer ikke for å oppnå avkastning men for å redde og opprettholde verdiene sine. De som tilhører den første gruppen, spekulerer i at verden skal et stykke ned og gull enda et stykke opp og ønsker å tjene på dette.

Hadde jeg hatt noen hundre millioner, ville nok jeg også plassert noen millioner i gull, kun for sikkerhetsskyld og til evig tid. Hvordan prisene på gull svinger vil bety lite. Jeg vil kun vite at om alt annet går under så har jeg enda noen verdier igjen å leve på. For som sakt kan aksjer, obligasjoner og valutaer i verste fall bli tilnærmet verdiløse på likt.

Du som sitter i gull vet nok hvorfor du selv gjør dette. Uansett om det er for avkastning eller sikkerhet bør du håpe de fleste andre i gull gjør det for sikkerhetsskyld. Du bør også håpe at de fleste er veldig langsiktige og ikke har noen planer om noen gang å selge seg ut. For dersom de fleste som nå sitter i gull gjør det for å oppnå avkastning, vil alle disse før eller siden se større oppside i aksjer og andre investeringsformer enn gull. Når dette skjer så skjer det sannsynligvis nærmest på samme tid slik det alltid gjør. Da kan det fort bli trangt ut døren.

Les også: Del 3. Verdien av gull

"If you don't trust gold, do you trust the logic of taking a beautiful pine tree, worth about $4,000 - $5,000, cutting it up, turning it into pulp and then paper, putting some ink on it and then calling it one billion dollars?"
Kenneth J. Gerbino






2 kommentarer:

  1. Vel og bra med info om gull, men burde ikke Nordnets nye konto fått en post?

    Selvom jeg vet det kanskje ikke er av intr for deg mtp gearingen du har i porteføljen, så kan de jo være andre med mindre risiko som kan ha nytte av den. Jeg har ihvertfall bestilt siden jeg synes mye av ulempene nå er borte, og vil nok kjøre med en vanlig pga fordelene der, og en investeringskonto. (kanskje flere, men usikker på om det er mulig. Det er bare fordi jeg investerer på flere "kontoer", og greit å holde det adskilt.

    SvarSlett
  2. Hei

    På en annen artikkel ble det så smått diskutert Zerokonto for noen dager siden. Jeg har i teorien planer om å lage en artikkel om investeringskonto Zero, men tenkte å vente til Nordnet deler litt mer utfyllende informasjon om denne. Det lille som er delt av informasjon om Zerokonto for øyeblikket er minst like lettlest hos nordnet som det ville vært her. Men jeg er enig i at en Zerokonto nå er et langt bedre alternativ enn de tidligere investeringskontoene.

    SvarSlett