Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

torsdag 22. september 2011

Stor usikkerhet

I dag var en spennende dag for investorer stort sett over hele verden. Aksjemarkedet falt kraftig, og dollaren styrket seg kraftig.

Dollaren har en tendens til å styrke seg i tider med stor usikkerhet. Noe vi også har sett over de siste ukene. I skrivende stund koster 1 USD, 5,85 NOK. For oss som er eksponert mot dollar fungerer denne som en hedge mot dårlige tider.

I disse dager blir også utbyttene fra de fleste Fredriksen selskapene utbetalt.

Det blir spennende å se hvordan markedene utvikler seg over de neste ukene og månedene.

En ting er uansett sikkert. Er du langsiktig og tåler store svingninger på noen titalls prosent er det mange gode muligheter i dagens marked.


I'm involved in the stock market, which is fun and, sometimes, very painful.
Regis Philbin

6 kommentarer:

  1. Har du 5 selskaper notert på Oslo Børs å anbefale nå? Hvem ser billigst ut etter de siste dagers massive kursfall!!!

    SvarSlett
  2. Hei

    Jeg syntes NHY, DNB, ORK og GJF ser underpriset ut. Spesielt de tre første. Men DESSC og GOGL ser også underpriset ut, dersom du er villig til å ta større risiko. DESSC og GOGL opererer i marked som fortsatt er dårlige og hvor det er vanskelig å si hvor lenge det vil vare og om det vil bli verre. Det kan der i mot se ut som bulkmarkedet har begynt å bunne ut syntes jeg.

    Dersom verdensøkonomien skulle forverre seg kraftig vil nok dette føre til videre fall i spesielt DNB men sannsynligvis NHY og GJF også. Orkla tror jeg vil gjøre det betydelig bedre enn gjennomsnittet dersom markedene skulle fortsette å falle kraftig.

    Men dette er kun selskaper jeg liker. Dersom du syntes noen av de virker interessante bør du lese deg opp på de og se om de kan passe til din psykologi og investeringsstrategi. Det er ekstremt lite rasjonalitet i markedet nå til dags. Slik at det er helt umulig å spå hva som vil skje over de neste månedene.

    SvarSlett
  3. Ser du har DESSC i porteføljen din. Har lenge vurdert å gå inn i denne. Ifølge hjemmesiden til DESSC har de ikke gitt ut utbytte siden 2008, regner du med at de vil starte med utbytte innen et års tid?
    DnBNOR Markeds virker å ha troen på de, og det har også vært to innsidekjøp fra konsernsjef Finn Amund Norbye de siste to ukene (på hhv. 13000 og 6900 aksjer, ikke allverden men likevel positivt).

    SvarSlett
  4. Hei

    Når det gjelder utbytte er jeg noe usikker når vi vil få se dette. DESSC har en del skip som går av kontrakter i løpet av de neste månedene. Så det blir spennende å se hva som skjer med disse skipene. Ut over det har DESSC en god del av skipene sine på lange kontrakter som også er lønnsomme. Men utgiftene for skipene I Brasil har økt en del og det er fare for at de kan fortsette å øke en del frem over. Men selskapet jobber med å redusere de, så det blir spennende å se hva de får til. Det kommer også en del nybygg over de neste 12 månedene som vil være med på å presse ratene. Men ikke noe skremmende stort volum. Så det er ikke noe som bekymrer meg, men det kan gjøre at det vil ta noe tid før vi ser utbytte, om ikke skrapingen også tar seg opp.

    Der i mot syntes jeg kursen på DESSC ser unaturlig lav ut, på dagens nivå. Enten er DESSC straffet hardt på grunn av den generelle uroen i verden og aksjemarkedene, eller så er det noe med DESSC og/eller offshore-supplymarkedet som jeg overser, eller tar for lett på.

    DESSC prises tross alt til kun 90% av bokførte verdier på dagens kurs. Bare kontantene og kontantekvivalentene deres alene utgjør nå 38% av aksjekursen. Jeg kan se for meg at det kan bli noe krevende for DESSC over de neste kvartalene, men ikke noe mer enn det. Jeg er positiv til supplymarkedet på 1-2 års sikt.

    Alt i alt er jeg veldig avslappet når det gjelder DESSC, og kommer ikke til å foreta meg noe som helst om ikke det skjer noe oppsiktsvekkende med DESSC eller supply generelt.

    SvarSlett
  5. Takk for utfyllende svar! Forhåpentligvis blir det mer å gjøre i Nordsjøen fremover ifm de nye funnene, selv om det sikkert ikke blir i løpet av det kommende året.

    Jeg synes forøvrig AKER ser fristende ut med dagens kurs. Opprettholder de utbyttet fra i fjor blir det nesten 9% av kursen pdd. De eier jo også rundt 50% av DETNOR som ser riktig bra ut for fremtiden. Om nå Øyvind Eriksen får svingt pisken litt i AKSO og får opp marginene der også så burde det være en pen oppside i AKER.

    SvarSlett
  6. Ja, det ville vært greit, for DESSC har enda noen skip i spotmarkedet der.

    Ja det kan godt stemme. Det er veldig lenge siden sist jeg så på AKER og relaterte selskaper så jeg har ikke så mye å si om denne. Men jeg har jo sett at DETNOR har vært i media en del i det siste, så det er nok spennende å være aksjonær i både denne og AKER nå.

    SvarSlett